Webamboos

Tech Startups to watch in the Romanian Ecosystem*

Webamboos, soluția care își propune să proiecteze produse tehnologice pe care oamenii se pot baza pentru a transforma modul în care lucrează

Echipa Webamboos construiește produse tehnologice cu două valori în minte: să le facă utile și fiabile. De la planificare până la lansare, startup-urile și brandurile consacrate îi aleg pentru toate nevoile lor de dezvoltare a produselor. Specializați în FinTech, Fitness și Medical, au creat produse digitale care oferă un ROI pozitiv în anii următori, iar oamenilor le place să le folosească.

În interviul de mai jos,
fondatorul Webamboos, Maxim Rotaru, a răspuns întrebărilor ROTSA.

Fondatorul Webamboos, Maxim Rotaru

Cine sunt membrii echipei și care este background-ul vostru? Ați mai lucrat împreună? Cum v-ați întâlnit?


Maxim Rotaru:
Sunt unicul fondator, numele meu este Maxim Rotaru. 

Înainte de a fonda Webamboos, am lucrat ca Software Developer în Germania și România.

 

Care este secretul creării echipei potrivite, în cazul vostru?


Maxim Rotaru:
Crearea contextelor pentru a întâlni oamenii din echipă și în alte împrejurări decât biroul. 

Înainte de pandemie,  în fiecare lună aveam un buget pentru a ieși cu echipa la paintball, karting, biliard, kayak, etc. 

Acum am trecut la Team Lunches pe Zoom.

Pe lângă asta, ascultăm foarte mult sfaturile celor din echipă și încercăm să le urmăm. Nu doar la nivel tehnic, dar și administrativ. Adică momentan folosim foarte multe tehnologii care au fost propuse de colegi și care s-au adeverit să fie foarte trendy în cercul de programatori, astfel încât mulți aplică la noi pentru acestea.

Divider

Cum a început povestea startup-ului?


Maxim Rotaru:
Dintotdeauna am cochetat cu ideea de a deveni antreprenor. Tatăl meu e antreprenor si a dezvoltat câteva afaceri, eu am fost educat si crescut în spirit antreprenorial. Era doar o chestiune de timp când și unde voi începe propria afacere.

Prima dată mi-a venit o idee de dezvoltare a unei aplicații, foarte asemănătoare cu Uber. Am povestit ideea unui prieten căruia i-a plăcut ideea și la scurt timp ne-am și apucat să o dezvoltăm. Deși aplicația nu a avut succes, în procesul de dezvoltare am cunoscut foarte mulți oameni, care au aflat de noi și începeau să ne contacteze ca să le dezvoltăm și lor aplicații personalizate. 

Care sunt realizările voastre până în acest moment? 


Maxim Rotaru: Am reușit să consolidez o echipă de 15 developeri cu clienți în America si Europa.Pe lângă asta, avem deja câțiva clienți pentru care am creat aplicații și au reușit sa ia peste 1M € investiții.

Ce v-a determinat să începeți propria afacere?


Maxim Rotaru: În momentul în care lucram într-o multinațională, voiam o schimbare, voiam sa fiu undeva mai aproape de luarea deciziilor și de nevoile clienților. De aceea am încercat să caut un startup local, doar că la acea vreme nu erau foarte multe. Situația aceasta m-a facut să creez propriul startup unde să creez condițiile pe care le căutam eu.

Cât de lung a fost procesul identificării soluției actuale?


Maxim Rotaru: A durat 2 ani să înțelegem la ce tip de soft-uri suntem buni și care sunt tehnologiile pe care să le folosim pentru aceasta.

Cum ați reușit să identificați grupul țintă?


Maxim Rotaru:
La început de tot am avut clienți prieteni apropiați după care ne-am dat seama că avem experiență și ne pricepem mai bine la un anumit tip de soft-uri. Din acel moment, am început să ne definim profilul cumpărătorului ideal și să ne dezvoltăm abilitățile în această direcție.

Tot timpul știam că vrem să ne specializăm pe o anumită nișă, însă nu reușeam să o găsim, timp în care deja aveam clienși și pentru care dezvoltăm soluții. La un anumit moment, ne-am dat seama că fără să vrem, am reușit să atragem foarte multe proiect din industria FinTech și MedTech și din cauza că aveam aceste use case-uri, reușeam tot mai mult să atragem clienți din aceaste industrii. Domeniul FinTech este într-o ascensiune enormă în Europa la momentul dat și plus faptul că, datorită specializării de contabilitate din cadrul colegiului, îmi este foarte ușor să înțeleg produsele din această industrie și să vin cu soluții dedicate.

 

Prin ce se diferențiază ideea voastră de cele existente deja pe piață?


Maxim Rotaru:
Noi ne definim ca și un Digital Product Studio. Diferența ar fi că nu luăm requirement-urile și doar le implementăm, dar într-o faza inițială, avem câteva discovery session-uri cu clientul în care încercăm să dăm o formă la ceea ce vrea. În majoritatea cazurilor, clienții au experiența unui anumit domeniu, dar nu știu cum să o pună corect într-o aplicație.

Care credeți ca este elementul “wow” al soluției/produsului vostru? 


Maxim Rotaru: Discovery session-urile cu clienții. În urma acestora, ei singuri își dau seama că ce aveau în cap nu este neapărat și realitatea și atunci îi ajutam să-și creeze un mindset pregătit pentru MVP development.

Aveți deja clienți? 


Maxim Rotaru: Da. 80% din clienții noștri sunt din Europa și USA, din industriile medtech, edtech, automotive și sport & wellness.


Cum v-ați adaptat feedback-ului venit din partea pieței?


Maxim Rotaru:
L-am triat în Urgent, Nice to implement si Not Relevant.

Adică am primit feedback care trebuia implementat urgent dacă voiam să rămânem pe piața și să putem dezvolta. 

Deasemenea, au fost și clienții care ne-au sugerat câteva idei pe care le-am implementat în timp, neefind critice.

Cum definiți cultura muncii în cadrul startup-ului?


Maxim Rotaru: Agilă, focusată pe rezultatul așteptat de client.

Credem foarte mult într-o organigramă flat, de aceea nu avem asignat la nici un developer seniorietatea de Junior/Middle/Senior. Credem că acestea încurcă destul de mult în relațiile dintre colegi. Suțin foarte mult ca toți cei din echipă să întrebe când nu știu și să ceară ajutor și din ce am observat, mai mereu chiar aia mai experiementați și sunt cei care sunt foarte deschiși să întrebe.

Cum vă poziționați în ceea ce privește responsabilitatea socială și protecția mediului?


Maxim Rotaru: Aș zice că suntem prezenți. În timpul pandemiei, chiar la început, ne-am cedat sediul unei organizații locale – VentilaTM care trebuia să folosească spațiul nostru pentru a produce măști, ceea ce era foarte necesar la acea vreme. Pe lângă asta, participăm periodic la diferite evenimente dedicate studenților în calitate de mentori sau juriu. Cel mai recent eveniment a fost organizat de Universitatea Politehnică în care studenții și-au prezentat ideile de business și în urma jurizării (unde am participat și noi), câștigătorii au obtinut burse semnificative pentru susținerea ideilor lor.

Care sunt planurile de viitor în relație cu echipa, produsul etc.?


Maxim Rotaru: La momentul dat ne-am atins targetul pentru numărul de oameni pentru acest an, de aceea e momentul perfect pentru a ne consolida și alinia toți din punct de vedere al experienței. Seniorii să ajute cât de mult, juniorii să avanseze mai rapid sau cum numim noi asta, experience workaround. Pe lângă asta, vrem foarte mult ca în următorul an să susținem ecosistemul de startup-uri din Timișoara. Chiar în momentul de față suntem într-un proces de implicare directă într-un startup. Aportul nostru de obicei de a consulta fondatorii, de a crea strategii pe termen lung de dezvoltare a produselor digitale, precum și oferirea unor developeri de la noi din echipă.

Cum v-ați propus să creșteți din punct de vedere economic?

 
Maxim Rotaru: Prin automatizarea proceselor proprii: vânzari, angajări, development.

Care sunt greșelile pe care orice start-up la început de drum ar trebui să le evite?


Maxim Rotaru: Să se axeze pe un singur canal de vânzare.

 


Care este un sfat de care îți mai amintești, care a schimbat parcursul startup-ului?


Maxim Rotaru: Mi l-a dat în primii ani un client, care m-a sfătuit că dacă vreau să cresc business-ul, să mă las imediat de scris cod. Mi s-a părut ciudat, pentru că eu trebuie sa fiu cel mai bun, dar in timp am realizat că am alte task-uri mai importante de făcut. Nu am mai scris cod de mai mult de 2 ani, și am oameni în echipă mult mai buni ca mine acum.

Toată lumea eșuează. Poți povesti eșecurile care v-au învățat cele mai valoroase lecții? Cum ați făcut față?


Maxim Rotaru:
Din lipsa unui contract foarte bine făcut, un client din România, foarte mare și bine pregatit și-a permis să nu ne plătească pentru serviciile acordate.

A fost greu, dar primul lucru pe care l-am făcut, am anunțat echipa că avem o mică dificultate, dar nu este mortală. În acel moment am văzut cum toți s-au consolidat și chiar au ajutat foarte mult ca să meargă bine celelalte proiecte.

Ce noutate / știre importantă poți anunța despre startup-ul vostru în acest moment?


Maxim Rotaru: Am decis să devenim totally remote, acum având angajați în toata România, ceea ce ne-a ajutat să avem acces la mai mulți developeri mai experimentați, ceea ce a redus timpul de angajare. La fel e ca în curând vom ajuta startup-urile locale (din Timișoara), prin oferirea developerilor în schimbul unui equity. În curând vom lansa și pagina pe website-ul nostru în această direcție.

*ROTSA (Romanian Tech Startups Association) a lansat seria de interviuri “Tech Startups to watch in the Romanian Ecosystem”, un proiect editorial în varianta digitală care își propune să facă cunoscute publicului larg poveștile de succes ale startup-urile de tehnologie de pe plan local. Scopul acestor interviuri este de a crește vizibilitatea în piață, a numărul de clienți și identificarea unor posibili investitori care să rezoneze cu profilul business-ului.

Proiectul va cuprinde o serie de articole lunare ce vor fi publicate pe site-ul ROTSA într-o sesiune dedicată și se adresează în special startup-urilor de tehnologie din Romania la început de drum, care au creat deja un prototip sau o primă versiune a produsului lor.

Citește și...

EXPERT SPORT CLUB – ESC, platforma care digitalizează întreaga activitate de management a unui club sportiv

Platforma ESC digitalizează întreaga activitate de management a unui club sportiv, atât pe orizontală cât și verticală. Este extrem de utilă atât pentru cluburile mici cu o singură secție sportivă și 2-3 echipe, cât și pentru cluburile multisport cu 3-4k sportivi.

Sportivii și părinții au în conturile lor toate informațiile necesare de la programul de antrenamente, calendarul competițional și de pregătire, prezențele la antrenamente și evaluări, situația financiară completă (curentă și istoric), plăti online, fișa sportivului până la situația echipamentelor și viza medicală. Ei pot interacționa din conturi pentru confirmări, generând informații pentru platformă în timp real.

Citește mai departe »

Investory – joc de educație financiară pentru copii, care îi învață conceptele financiare în mod intuitiv utilizând explicații adaptate vârstei lor

Investory este prima soluție care combină lecțiile clasice de educație financiară cu tehnologia modernă și cu metoda de învățare prin joc. Până pe la 13 ani, copilul tău este un mic savant. Metoda de învățare prin joacă îl ajută să construiască un plan și să îl urmărească, să experimenteze și să învețe din greșeli și să gândească rațional și critic.

Citește mai departe »