Startup Reaktor – Up to 300,000 Euros for Startup Internationalization
Early-stage technology startups from Southeastern Europe can expand into ten countries and secure between 50,000 and 300,000 euros in the fifth edition of the go-to-market
Tire2Tire
Tech Startups to watch in the Romanian Ecosystem*Tire2Tire își propune să revoluționeze lumea transporturilor prin crearea unui robot autonom pentru inspectarea vizuală a calității pneurilor tirurilor. Încă de la fondarea start-up-ului, în martie 2020, studenții au încheiat un parteneriat cu o companie mare de servicii în domeniul transporturilor, iar până în prezent s-au bucurat de prestigioase premii obținute la Innovation Labs și Atos IT Challenge. De un an, munca lor a devenit proiect de cercetare în cadrul UPB.
În interviul de mai jos, co-fondatorul Tire2Tire, Teodora Moraru, a răspuns întrebărilor ROTSA.
Echipa Tire2Tire
Teodora Moraru: Noi suntem Teodora Moraru, Ionuț-Gabriel Oțelea și Tania Bacale, cofondatori Tire2Tire, proiect construit alături de mentorii noștri, conf. univ. dr. ing. Daniel Rosner și conf. univ. dr. ing. Iuliu Vasilescu, cărora li s-au alăturat cu un an în urmă și Robert Lică și drd. Cristian Pătru.
(Teodora și Ionuț – studenți la Facultatea de Automatică și Calculatoare, Universitatea Politehnica din București
Tania – studentă la Facultatea de Urbanism, Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”)
Eu și Ionuț ne cunoaștem încă din școala gimnazială și de atunci am început să participăm la o multitudine de concursuri. Am realizat împreună o gamă variată de proiecte pornind de la un plan de producere a curentului electric cu ajutorul unor turbine marine și până la proiectarea unor sateliți capabili să redirecționeze lumina către stațiile de încărcare cu panouri fotovoltaice. Pe Tania am cunoscut-o la liceu, observându-i imediat pasiunea și dedicarea în tot ceea ce face. Astfel, am format o echipă cu background divers în ceea ce privește specializarea noastră, 2 oameni pe tehnic și unul pe design, dar totuși cu background comun, toți fiind absolvenți ai aceluiași liceu, de pe aceeași ramură (matematică-informatică).
Teodora Moraru: Cred că trecutul nostru comun, prietenia noastră strânsă, dar și toate diferențele de specializare din prezent ne unesc și ne întregesc ca echipă. Cunoscându-ne foarte bine abilitățile, suntem capabili să ne împărțim optim task-urile și să ne ajutăm reciproc ori de câte ori este nevoie.
Teodora Moraru: Ideea a pornit de la identificarea unor probleme semnalate de actualii noștri parteneri: lipsa unui sistem digitalizat și autonom de detectare a profilului anvelopelor de la camioane. Am trecut prin mai multe sesiuni de brainstorming și am hotărât ce soluții tehnice să proiectăm și să testăm. Astfel, am decis împreună să pornim pe un drum nou ce ne va pune la încercare atât cunoștințele și abilitățile dobândite până atunci, cât și capacitatea de a lucra în echipă. Cu mult curaj și încredere am plecat deci la drum cu Tire2Tire și iată că roțile ne-au adus astăzi aici!
Teodora Moraru: În decursul anului 2020, am proiectat, construit, programat și testat prima iterație a prototipului nostru. Apoi, începând din 2021, Tire2Tire a devenit proiect de cercetare în cadrul Universității Politehnica din București, în parteneriat cu primul nostru client. Acum dezvoltăm deja a doua iterație a prototipului, acesta fiind un robot ce detectează roțile camionului, se deplasează autonom și apoi prelucrează imaginile preluate.
Totodată, am participat la pre-acceleratorul de start-up-uri Innovation Labs 2020, unde am câștigat premiul Best Smart Mobility, oferit de OMV Petrom.
De curând am obținut și marele premiu al competiției internaționale Atos IT Challenge 2021, concurs la care s-au înscris sute de proiecte din întreaga lume și care a avut în acest an ca temă decarbonizarea industriilor non-digitale prin soluții digitale.
Teodora Moraru: Dintotdeauna ne-am dorit ca, prin cunoștințele și abilitățile dobândite de-a lungul timpului în școală și în facultate, să reușim să creăm o soluție care să ajute cu adevărat și să aducă o schimbare în bine societății. Am creat împreună diverse proiecte, schițe, prototipuri cu care am participat la o multitudine de concursuri naționale și internaționale, însă, după finalizarea competițiilor, proiectele noastre rămâneau doar la stadiul de idee. De aceea am luat decizia să pornim propria afacere, pentru a identifica nevoile reale ale clienților noștri și pentru a duce proiectul la un stadiu final, utilizat pe scară largă.
Teodora Moraru: Procesul de identificare a soluției actuale a fost unul destul de lung, început în martie 2020. Am încercat să găsim soluția tehnică optimă pentru o scanare rapidă, cu erori minime de măsurare. Existența unei largi varietăți de anvelope ce pot fi scanate de robotul Tire2Tire, masa camionului și condițiile externe de mediu au îngreunat acest proces de proiectare, însă actuala iterație a prototipului aduce o rezolvare pentru toate aceste obstacole.
Teodora Moraru: Cu ajutorul completării unui Lean Business Canvas, am reușit să împărțim grupul țintă în mai multe categorii: companiile mari ce dețin stații de alimentare (early adopters), apoi companiile de transport care pot utiliza dispozitivul Tire2Tire în propriile sedii și, nu în ultimul rând, instituțiile publice cu flote proprii sau chiar producătorii de anvelope.
Teodora Moraru: Varianta tradițională de măsurare a adâncimii căii de rulare a anvelopelor este cea efectuată manual, urmată de notarea rezultatelor pe hârtie. Noi ne dorim să digitalizăm tot acest proces. În privința măsurării presiunii, majoritatea dispozitivelor existente pe piață se plasează în fiecare anvelopă în parte. Tire2Tire este un produs externalizat, independent, pe la care pot trece zeci de camioane pe zi. Robotul nostru se adaptează cu ușurință la o gamă largă de camioane, putându-se deplasa autonom printre roțile acestora. Spre deosebire de produsele propuse de competiție, dispozitivul nostru are o mentenanță ușor de realizat, obturarea vizibilității poate fi ușor evitată prin curățarea obiectivului, nu necesită infrastructură specială de instalare în sol și este supus unui risc mai redus de distrugere sub greutatea camionului.
Teodora Moraru: Din punctul nostru de vedere, automatizarea completă a procesului de monitorizare a uzurii și presiunii anvelopelor prin intermediul unui robot autonom este elementul “wow” al proiectului Tire2Tire. Aplicația și interfața web vor reprezenta un alt aspect inedit al soluției noastre. Șoferii și managerii flotelor vor putea vizualiza cu ușurință istoricul scanărilor, grafice de analiză a rezultatelor, alerte pentru anvelope în stare neconformă sau chiar predicții pentru perioada optimă de achiziționare de noi anvelope.
Teodora Moraru: Încă de la fondarea acestui proiect, avem o mare companie de servicii în domeniul transporturilor alături de noi, ca parteneri și viitori clienți. Ei ne susțin cu informații din domeniu și feedback constant în tot ceea ce facem. De asemenea, și alte companii cu stații de alimentare și-au manifestat interesul pentru a ne deveni clienți în viitor.
Teodora Moraru: De-a lungul timpului, am primit feedback valoros atât de la partenerii noștri, cât și de la antreprenori și mentori din alte domenii de activitate. În privința viitorilor clienți, am încercat să ținem întotdeauna cont de cerințele și de atenționările lor cu privire la posibilele probleme ce pot apărea pe parcursul utilizării produsului, astfel încât să eliminăm orice pericol de deteriorare a sistemului. De la antreprenori am primit sugestii precum extinderea grupului țintă și spre piața automobilelor sau chiar a avioanelor, lucru pe care ni-l dorim îndeplinit în viitorul puțin mai îndepărtat.
Teodora Moraru: Pentru noi, munca în cadrul proiectului vine din pasiune, din dedicare și din dorința de a face ca soluția noastră să evolueze constant. Cu multă perseverență, încredere și răbdare pentru a putea depăși anumite bariere critice din evoluția firească a unei companii, Tire2Tire a crescut zi de zi.
Teodora Moraru: Două dintre misiunile principale ale proiectului Tire2Tire sunt creșterea siguranței rutiere și scăderea gradului de poluare. În primul rând, prin verificarea periodică a anvelopelor și schimbarea acestora la timpul potrivit, se reduce numărul de accidente rutiere și de explozii ale anvelopelor. În al doilea rând, prin utilizarea permanentă a anvelopelor în condiții conforme, camioanele vor consuma per total mai puțin combustibil, ducând la un grad mai mic de poluare în domeniul transporturilor.
Teodora Moraru: În perioada următoare, ne propunem să aducem cât mai curând produsul nostru la o formă finală, care să fie utilizată pe scară largă la nivelul pieței transporturilor. După ce vom valida calitatea rezultatelor obținute printr-o rețea minimală de dispozitive, ne dorim să ne mărim echipa pentru a aduce noi funcționalități și pentru a asigura un uptime al aplicației competitiv. Totodată, intenționăm să impunem un etalon de rigurozitate în privința siguranței rutiere, oferind serviciile noastre autorităților locale ce au îndatorirea de a face periodic verificările legale.
Teodora Moraru: Visul nostru este ca robotul și serviciile Tire2Tire să poată fi disponibile pe majoritatea traseelor tranzitate de camioane, atât în România, cât și în restul Europei. Ne dorim ca pe viitor să încheiem parteneriate cu cel puțin 3 companii de transport, iar fiecare stație Tire2Tire să fie utilizată zilnic de peste 100 de camioane.
Teodora Moraru: O greșeală de care am fost avertizați și pe care noi am reușit să o evităm este aceea de a crea o soluție pentru o problemă inexistentă. Considerăm că, la început, orice startup ar trebui să se concentreze pe înțelegerea unei probleme reale, să analizeze soluțiile existente și abia apoi să vină cu o soluție și mai eficientă.
Teodora Moraru: Unul dintre cele mai bune sfaturi pe care l-am primit chiar la începutul dezvoltării proiectului a fost să nu ne atașăm emoțional de vreunul dintre prototipurile create de noi și să păstrăm mereu în minte imaginea de ansamblu și misiunea Tire2Tire. Am conștientizat cât de mult ne-a ajutat acest sfat când, acum un an, chiar noi am fost nevoiți să luăm o decizie dificilă și să alegem pivotarea start-up-ului către o altă perspectivă tehnică.
Teodora Moraru: Din fericire, nu putem spune că am avut prea multe eșecuri. Unul dintre ele considerăm că a fost respingerea participării noastre în programul de accelerare Google for Startups, din cauza faptului că, la acel moment, proiectul nu era îndeajuns de dezvoltat. Dar acest obstacol nu ne-a demoralizat, ci dimpotrivă, ne-a mobilizat să lucrăm și mai mult și, poate, anul acesta vom fi acceptați.
Teodora Moraru: Tire2Tire a obținut marele premiu al competiției internaționale Atos IT Challenge 2021, proiectul fiind validat și selectat dintre sute de proiecte înscrise în prima etapă și din 18 proiecte semifinaliste. În plus, ne propunem să lansăm noua platformă tire2tire.ro în curând.
*ROTSA (Romanian Tech Startups Association) a lansat seria de interviuri “Tech Startups to watch in the Romanian Ecosystem”, un proiect editorial în varianta digitală care își propune să facă cunoscute publicului larg poveștile de succes ale startup-urile de tehnologie de pe plan local. Scopul acestor interviuri este de a crește vizibilitatea în piață, a numărul de clienți și identificarea unor posibili investitori care să rezoneze cu profilul business-ului.
Proiectul va cuprinde o serie de articole lunare ce vor fi publicate pe site-ul ROTSA într-o sesiune dedicată și se adresează în special startup-urilor de tehnologie din Romania la început de drum, care au creat deja un prototip sau o primă versiune a produsului lor.
Early-stage technology startups from Southeastern Europe can expand into ten countries and secure between 50,000 and 300,000 euros in the fifth edition of the go-to-market
Kids Finance oferă o soluție completă de educație financiară pentru copii, concentrată pe dezvoltarea de obiceiuri financiare sănătoase, utilizarea unui card de debit smart pentru școlari, totul livrat într-un mod interactiv și folosind gamification, prin intermediul aplicațiilor mobile conectate ale părinților și copiilor.
Cruze este o aplicație de corporate carpooling care conectează angajații care fac naveta la și de la locul de muncă, cu mașina. Cu ajutorul aplicației, colegii care locuiesc în aceeași zonă sau care au rute similare se pot conecta și partaja o călătorie împreună la și de la locul de muncă.
Platforma ESC digitalizează întreaga activitate de management a unui club sportiv, atât pe orizontală cât și verticală. Este extrem de utilă atât pentru cluburile mici cu o singură secție sportivă și 2-3 echipe, cât și pentru cluburile multisport cu 3-4k sportivi.
Sportivii și părinții au în conturile lor toate informațiile necesare de la programul de antrenamente, calendarul competițional și de pregătire, prezențele la antrenamente și evaluări, situația financiară completă (curentă și istoric), plăti online, fișa sportivului până la situația echipamentelor și viza medicală. Ei pot interacționa din conturi pentru confirmări, generând informații pentru platformă în timp real.
Investory este prima soluție care combină lecțiile clasice de educație financiară cu tehnologia modernă și cu metoda de învățare prin joc. Până pe la 13 ani, copilul tău este un mic savant. Metoda de învățare prin joacă îl ajută să construiască un plan și să îl urmărească, să experimenteze și să învețe din greșeli și să gândească rațional și critic.
Aeroponix Robotics este prima companie care dezvoltă cel mai eficient sistem de producere și creștere a plantelor din România. Mai mult de atât, viitorul agriculturii se bazează pe un consum redus de apă și energie, favorizând consumul crescut de aer. Aeroponix Robotics se declară a fi schimbarea în România.
ROTSA este o organizație non-guvernamentală care se implică activ în comunitate prin inițierea de proiecte și programe pentru dezvoltarea, creșterea și susținerea ecosistemului național de start-up-uri de tehnologie.
Romanian Tech Startups Association
E-mail: contact@rotsa.ro
Adresă: Cluj-Napoca, România