
Startup Reaktor – Up to 300,000 Euros for Startup Internationalization
Early-stage technology startups from Southeastern Europe can expand into ten countries and secure between 50,000 and 300,000 euros in the fifth edition of the go-to-market
PROCESIO
Tech Startups to watch in the Romanian Ecosystem*PROCESIO este o tehnologie ce ajută companiile să-și crească agilitatea și să accelereze inovația prin oferirea unui mediu controlat și centralizat prin care să automatizeze procesele de business, să integreze aplicații software sau să proceseze date folosind No-Code și Low-Code ca alternativa la modalitatea clasică de a “scrie cod”.
”Se observă o schimbare la nivel global referitor la modul prin care soluțiile software sunt dezvoltate – o schimbare de la programare la asamblare de soft (precum blocurile de Lego). Iar persoanele de business sau operațiuni din cadrul companiilor au acum puterea să acopere chiar ei mult mai eficient aspecte ce țin de transformare digitală și automatizare a proceselor repetitive. Companiile care în următoarea perioadă vor adopta acest trend și vor transforma modul prin care echipele de operațiuni acoperă nevoi de business – sunt cele ce vor observa o creștere accelerată.”, Marian Voicu, co-founder PROCESIO.
După ce au identificat nevoia de a dezvolta integrări și automatizări mai rapid, folosind componente pre-construite pentru proprii clienți, au decis să facă un pas mai departe și să creeze o platformă pe care să o poată folosi orice companie sau persoană cu abilități de programare zero până la avansate.
În vara anului 2020, au strâns prima lor rundă de finanțare, care le-a permis să construiască un MVP. În primăvara anului 2021, au strâns o rundă de finanțare bridge și au lansat platforma în modul beta privat.
În august 2021 s-au lansat public, iar echipa lor numără acum 20 membri.
În interviul de mai jos, co-fondatorul startup-ului, PROCESIO, Marian Voicu, a răspuns întrebărilor ROTSA.
Marian Voicu, co-founder PROCESIO
Marian Voicu: Fondatorul este Mihai Darzan, iar eu Marian Voicu, sunt co-founder & Deputy CEO. Ne cunoaștem din 2010, am mai lucrat împreuna, iar în 2020 am început dezvoltarea PROCESIO.
Marian Voicu: Ne bazăm pe trei principii: încredere, autonomie și seriozitate.
Marian Voicu: În ianuarie 2020 m-am întâlnit cu Mihai și am povestit despre ce descoperise în timp ce dezvolta soluții software pentru clienții existenți ai companiei Ringhel – descoperise că este mult mai ușor, atât lui cât și clienților să dezvolte software asamblând module preconstruite într-un mod vizual fără a fi nevoie să scrie cod de la 0 pentru fiecare dezvoare nouă. Și povestind cu el despre rezultatele uimitoare ale acestui experiment – 10x mai rapid, 40x mai ieftin – am realizat că potențialul este foarte mare cu impact global și așa am creat PROCESIO împreună.
Marian Voicu: Ne mândrim cu mai multe realizări:
Marian Voicu: Trecând prin alte 3 experiențe antreprenoriale, motivația mea principală nu a fost niciodată și nu este doar de a avea propria afacere – ci de a realiza ceva cu impact pozitiv, un impact mai mare decât pentru mine și familia mea sau pentru persoanele ce mi se alătură în această călătorie.
Dar în cazul PROCESIO, eu m-am alăturat lui Mihai care are o viziune complementară cu a mea.
Marian Voicu: Am trecut prin câteva etape de analizat și cercetat potențialele grupuri țintă plecând de la profilul companiilor cu care colaborăm deja.
Abordarea noastră a fost una de a înțelege nevoile acestor companii referitor la dezvoltarea soluțiilor software și transformarea digitală prin care unele dintre ele treceau. După zeci de discuții exploratorii cu stakeholderi diverși, am validat ideea noastră – de a oferi un mediu controlat prin care să se poată dezvolta software asamblând componente vizuale și configurand, dar și de către persoane care nu știu să scrie “cod”, dar înțeleg procesele de business și cum funcționează o soluție software – este una la care toți au răspuns pozitiv și cu entuziasm.
După ce am validat că problema identificată este una ce merită rezolvată și cu o piață suficient de mare încât să putem scala un business la nivel global, ne-am apucat pe implementat și testat și revalidat și iterat până în momentul actual în care PROCESIO este un Integration Platform as a Service (iPaaS) și o platformă de Automatizare procese de Business.
În continuare învățăm și ne adaptăm pieței – iar acest lucru este ceva ce vom face constant pentru a evolua și a rămâne competitivi în piață.
Și pentru că am vorbit despre piața pe care o adresăm, mai jos sunt și câteva numere:
Marian Voicu: PROCESIO se diferențiază de alte soluții prin versatilitatea pe care o oferim. Tehnologia noastră poate fi folosită în orice sector de activitate (este industry agnostic) și oferă posibilitatea de a dezvolta integrări și automatizări printr-o abordare vizuală – no-code, low-code, dar și prin custom code când este necesar, acoperind astfel tot spectrul pe care un individ sau o companie ar avea nevoie pentru o dezvoltare mai rapidă.
PROCESIO oferă posibilitatea de a se integra cu orice altă aplicație prin APIs sau Webhooks, și de a adăuga acțiuni custom pe lângă cele standard existente în platformă. De asemenea, oferim o depanare vizuală a proceselor, fără a fi nevoie ca utilizatorii să caute prin cod să identifice potențiale erori.
Totodată noi suntem alături de partenerii și clienții noștri și îi ajutăm în procesul lor de a identifica ce poate fi automatizat cu soluția noastră și în implementarea proceselor automatizate.
“Pentru unul dintre clientii nostri, ce aveau un proces repetitiv prin care 3x persoane procesau un fisier Excel timp de 3x zile pe luna, am creat o automatizare care procesează fisierul în doar 10 minute. Acest lucru înseamnă un ROI de 400x plus faptul că cele 3 persoane se pot axa acum pe aspecte mult mai strategice pentru business.” Marian Voicu, Co-Founder & Deputy CEO @ PROCESIO.
Marian Voicu: Folosind PROCESIO, companiile pot avea time-to-value mai bun în proiectele lor de automatizare, eficientizare a proceselor de business sau în procesul de transformare digitală folosindu-se de echipele existente, fără a mai fi nevoiți să angajeze echipe dedicate de dezvoltare sau chiar pot implementa cu echipe de business operations pentru a nu mai depinde de echipele de IT care sunt foarte solicitate în orice companie.
Un alt aspect “wow” este faptul că folosind PROCESIO împreună cu echipele de operațiuni, se face upskilling de la “experți în operațiuni” la “arhitecti de procese” la “experți în automatizare”.
Marian Voicu: Avem până acum aproximativ 1.000 de utilizatori pe platformă și 16 clienți și parteneri din România, Danemarca, UK și US.
Marian Voicu: Aș putea spune că aproximativ 2 ani.
În primele 6 luni am făcut research, am avut discuții exploratorii și am validat ideea. Ulterior am lucrat la un MVP ce l-am lansat într-un grup restrâns și privat pe 31 martie 2021 la aproximativ 1 an de când am început. Ulterior am testat MVP-ul cu early adopters și ne-am poziționat ca un Integration Platform as a Service (iPaaS) și Process Automation platform, lansând public pe 11 August. După lansarea publică ne-am axat pe a vinde tehnologia și a învăța din feedback-ul primit.
În momentul actual PROCESIO este la varianta 2.0 – o tehnologie stabilă și puternică ce este bine percepută de companiile și persoanele cu care ne intersectăm.
Marian Voicu: Feedback-ul este unul dintre cele mai valoroase lucruri pe care le căutăm și care ne-a ajutat să ajungem unde suntem și ne va ajuta să mergem mai departe. Am luat fiecare părerea și sugestie în parte în considerare de fiecare dată când am plănuit îmbunătățirea produsului sau features noi. Asta ne-a permis să facem schimbări la care noi poate nu ne gândeam sau nu știam dacă erau neapărat necesare.
Marian Voicu: Ne place să creăm o atmosferă primitoare în care lumea să se simtă ca acasă și parte dintr-o familie. Avem un model de lucru remote default și hibrid, cei din echipă putând lucra de acasă sau veni la birou când doresc. Punem mult accent pe coeziunea echipei, cultivăm simțul responsabilității și ne bazăm pe încredere reciprocă pentru a ne atinge țintele.
Marian Voicu: Cel mai important aspect din punctul meu de vedere este să se conștientizeze că lucrurile vor dura de cel puțin 2x mai mult decât se imaginează inițial, iar lucrurile se schimbă cu o frecvență mult mai mare decât este anticipat – iar acest lucru nu trebuie evitat, ci acceptat.
Dacă ai o comunitate de persoane care te susțin și sunt entuziaști în privința serviciului sau produsului tău încă de la început, totul va fi mult mai ușor apoi, deci aș recomanda să nu se piardă în a avea un produs perfect încă de la început, ci de a face lucrurile împreuna cu oamenii din start.
Legat de ceea ce un startup dorește să lanseze, fie că este vorba de un produs sau serviciu, recomand să nu se dorească lansarea unui produs/serviciu perfect, ci să se lanseze o variantă inițială suficientă încât să se poată testa cu un grup restrâns de persoane, entuziasmați și să se ia feedback, iar apoi să se itereze.
Un alt aspect este atenția la echilibrul dintre coordonarea internă a echipei și comunicarea cu clienții sau utilizatorii, aceste lucruri trebuie să se întâmple ambele foarte bine, fără a fi una în detrimentul alteia.
Marian Voicu: Am format de curand un parteneriat strategic cu Modex, un provider de baze de date Blockchain bine cunoscut, cu care vom lucra la automatizări de blockchain prin no-code și low-code, ceea ce ne va permite să adresăm mai multe nevoi de business din diferite industrii.
Ian Barkin ni s-a alaturat ca și consultant strategic. Ian este expert, autor și influencer în RPA și Intelligent Automation, co-fondator la Symphony Ventures, a fost co-autor al cărții ‘’Intelligent Automation – Welcome to the World of Hyper Automation’’
Am lansat Better Automation, un podcast cu și despre experți la nivel global în Automatizare ce oferă informații relevante pentru companii ce au nevoie să îmbunătățească și să automatizeze procesele interne.
*ROTSA (Romanian Tech Startups Association) a lansat seria de interviuri “Tech Startups to watch in the Romanian Ecosystem”, un proiect editorial în varianta digitală care își propune să facă cunoscute publicului larg poveștile de succes ale startup-urile de tehnologie de pe plan local. Scopul acestor interviuri este de a crește vizibilitatea în piață, a numărul de clienți și identificarea unor posibili investitori care să rezoneze cu profilul business-ului.
Proiectul va cuprinde o serie de articole lunare ce vor fi publicate pe site-ul ROTSA într-o sesiune dedicată și se adresează în special startup-urilor de tehnologie din Romania la început de drum, care au creat deja un prototip sau o primă versiune a produsului lor.
Early-stage technology startups from Southeastern Europe can expand into ten countries and secure between 50,000 and 300,000 euros in the fifth edition of the go-to-market
Kids Finance oferă o soluție completă de educație financiară pentru copii, concentrată pe dezvoltarea de obiceiuri financiare sănătoase, utilizarea unui card de debit smart pentru școlari, totul livrat într-un mod interactiv și folosind gamification, prin intermediul aplicațiilor mobile conectate ale părinților și copiilor.
Cruze este o aplicație de corporate carpooling care conectează angajații care fac naveta la și de la locul de muncă, cu mașina. Cu ajutorul aplicației, colegii care locuiesc în aceeași zonă sau care au rute similare se pot conecta și partaja o călătorie împreună la și de la locul de muncă.
Platforma ESC digitalizează întreaga activitate de management a unui club sportiv, atât pe orizontală cât și verticală. Este extrem de utilă atât pentru cluburile mici cu o singură secție sportivă și 2-3 echipe, cât și pentru cluburile multisport cu 3-4k sportivi.
Sportivii și părinții au în conturile lor toate informațiile necesare de la programul de antrenamente, calendarul competițional și de pregătire, prezențele la antrenamente și evaluări, situația financiară completă (curentă și istoric), plăti online, fișa sportivului până la situația echipamentelor și viza medicală. Ei pot interacționa din conturi pentru confirmări, generând informații pentru platformă în timp real.
Investory este prima soluție care combină lecțiile clasice de educație financiară cu tehnologia modernă și cu metoda de învățare prin joc. Până pe la 13 ani, copilul tău este un mic savant. Metoda de învățare prin joacă îl ajută să construiască un plan și să îl urmărească, să experimenteze și să învețe din greșeli și să gândească rațional și critic.
Aeroponix Robotics este prima companie care dezvoltă cel mai eficient sistem de producere și creștere a plantelor din România. Mai mult de atât, viitorul agriculturii se bazează pe un consum redus de apă și energie, favorizând consumul crescut de aer. Aeroponix Robotics se declară a fi schimbarea în România.
ROTSA este o organizație non-guvernamentală care se implică activ în comunitate prin inițierea de proiecte și programe pentru dezvoltarea, creșterea și susținerea ecosistemului național de start-up-uri de tehnologie.
Romanian Tech Startups Association
E-mail: contact@rotsa.ro
Adresă: Cluj-Napoca, România