PROCESIO

Tech Startups to watch in the Romanian Ecosystem*

PROCESIO, soluția ce ajută companiile să-și crească agilitatea și să accelereze inovația prin centralizarea și automatizarea proceselor de business

PROCESIO este o tehnologie ce ajută companiile să-și crească agilitatea și să accelereze inovația prin oferirea unui mediu controlat și centralizat prin care să automatizeze procesele de business, să integreze aplicații software sau să proceseze date folosind No-Code și Low-Code ca alternativa la modalitatea clasică de a “scrie cod”.

Se observă o schimbare la nivel global referitor la modul prin care soluțiile software sunt dezvoltate – o schimbare de la programare la asamblare de soft (precum blocurile de Lego). Iar persoanele de business sau operațiuni din cadrul companiilor au acum puterea să acopere chiar ei mult mai eficient aspecte ce țin de transformare digitală și automatizare a proceselor repetitive. Companiile care în următoarea perioadă vor adopta acest trend și vor transforma modul prin care echipele de operațiuni acoperă nevoi de business – sunt cele ce vor observa o creștere accelerată.”, Marian Voicu, co-founder PROCESIO. 

După ce au identificat nevoia de a dezvolta integrări și automatizări mai rapid, folosind componente pre-construite pentru proprii clienți, au decis să facă un pas mai departe și să creeze o platformă pe care să o poată folosi orice companie sau persoană cu abilități de programare zero până la avansate.

În vara anului 2020, au strâns prima lor rundă de finanțare, care le-a permis să construiască un MVP. În primăvara anului 2021, au strâns o rundă de finanțare bridge și au lansat platforma în modul beta privat.

În august 2021 s-au lansat public, iar echipa lor numără acum 20 membri.

În interviul de mai jos, co-fondatorul startup-ului, PROCESIO, Marian Voicu, a răspuns întrebărilor ROTSA.

Marian


 Marian Voicu, co-founder PROCESIO

Cine sunt membrii echipei și care este background-ul vostru? Ați mai lucrat împreună? Cum v-ați întâlnit?

 
Marian Voicu: Fondatorul este Mihai Darzan, iar eu Marian Voicu, sunt co-founder & Deputy CEO. Ne cunoaștem din 2010, am mai lucrat împreuna, iar în 2020 am început dezvoltarea PROCESIO.

Care este secretul creării echipei potrivite, în cazul vostru?


Marian Voicu:
Ne bazăm pe trei principii: încredere, autonomie și seriozitate.

Cum a început povestea startup-ului? Cum v-a venit aceasta idee?


Marian Voicu:
În ianuarie 2020 m-am întâlnit cu Mihai și am povestit despre ce descoperise în timp ce dezvolta soluții software pentru clienții existenți ai companiei Ringhel – descoperise că este mult mai ușor, atât lui cât și clienților să dezvolte software asamblând module preconstruite într-un mod vizual fără a fi nevoie să scrie cod de la 0 pentru fiecare dezvoare nouă. Și povestind cu el despre rezultatele uimitoare ale acestui experiment – 10x mai rapid, 40x mai ieftin – am realizat că potențialul este foarte mare cu impact global și așa am creat PROCESIO împreună.

Divider

Care sunt realizările voastre până în acest moment? 

 
Marian Voicu: Ne mândrim cu mai multe realizări:

  • Am lansat produsul în mod privat în Martie 2021; am lansat public în August 2021.
  • Avem deja parteneri și clienți plătitori (atât în România cât și internațional) și creștem expunerea și folosirea PROCESIO.);
  • Am ridicat 2 runde de investiții de tip Seed (SeedBlink) în valoare de ~1,2M Euro;
  • PROCESIO este la varianta 2.0;
  • Am lansat podcastul Better Automation.

Ce v-a determinat să începeți propria afacere?


Marian Voicu:
Trecând prin alte 3 experiențe antreprenoriale, motivația mea principală nu a fost niciodată și nu este doar de a avea propria afacere – ci de a realiza ceva cu impact pozitiv, un impact mai mare decât pentru mine și familia mea sau pentru persoanele ce mi se alătură în această călătorie. 

Dar în cazul PROCESIO, eu m-am alăturat lui Mihai care are o viziune complementară cu a mea.

Cum ați reușit să identificați grupul țintă? 


Marian Voicu:
Am trecut prin câteva etape de analizat și cercetat potențialele grupuri țintă plecând de la profilul companiilor cu care colaborăm deja. 

Abordarea noastră a fost una de a înțelege nevoile acestor companii referitor la dezvoltarea soluțiilor software și transformarea digitală prin care unele dintre ele treceau. După zeci de discuții exploratorii cu stakeholderi diverși, am validat ideea noastră – de a oferi un mediu controlat prin care să se poată dezvolta software asamblând componente vizuale și configurand, dar și de către persoane care nu știu să scrie “cod”, dar înțeleg procesele de business și cum funcționează o soluție software – este una la care toți au răspuns pozitiv și cu entuziasm. 

După ce am validat că problema identificată este una ce merită rezolvată și cu o piață suficient de mare încât să putem scala un business la nivel global, ne-am apucat pe implementat și testat și revalidat și iterat până în momentul actual în care PROCESIO este un Integration Platform as a Service (iPaaS) și o platformă de Automatizare procese de Business.

În continuare învățăm și ne adaptăm pieței – iar acest lucru este ceva ce vom face constant pentru a evolua și a rămâne competitivi în piață.

Și pentru că am vorbit despre piața pe care o adresăm, mai jos sunt și câteva numere:

  • Se estimează că nevoia curentă de software nu poate fi acoperită nici în următorii 50 de ani cu modalitatea actuală de a dezvolta software – cea prin care doar un grup exclusivist de programatori/dezvoltatori software pot face acest lucru. De aceea la nivel global a pornit un trend susținut de Tech Giants ce se numește No-Code și Low-Code – ce presupune mutarea puterii de dezvoltare software și către oamenii de business. 
  • Doar 0,35% din populația globală poate scrie software  – sub orice formă (nu neapărat bine) – dar restul au nevoie de software – ceea este o discrepanța uriașă între nevoia și oferta de software.
  • Până în 2020, cererea de software avea o creșterea anuală de 20%, dar după 2020, o dată cu pandemia, cererea de software a avut o creștere anuală de 40%, dar oferta a rămas aceeași.

Prin ce se diferențiază ideea voastră de cele existente deja pe piață?

 
Marian Voicu: PROCESIO se diferențiază de alte soluții prin versatilitatea pe care o oferim. Tehnologia noastră poate fi folosită în orice sector de activitate (este industry agnostic) și oferă posibilitatea de a dezvolta integrări și automatizări printr-o abordare vizuală – no-code, low-code, dar și prin custom code când este necesar, acoperind astfel tot spectrul pe care un individ sau o companie ar avea nevoie pentru o dezvoltare mai rapidă. 

PROCESIO oferă posibilitatea de a se integra cu orice altă aplicație prin APIs sau Webhooks, și de a adăuga acțiuni custom pe lângă cele standard existente în platformă. De asemenea, oferim o depanare vizuală a proceselor, fără a fi nevoie ca utilizatorii să caute prin cod să identifice potențiale erori. 

Totodată noi suntem alături de partenerii și clienții noștri și îi ajutăm în procesul lor de a identifica ce poate fi automatizat cu soluția noastră și în implementarea proceselor automatizate.

“Pentru unul dintre clientii nostri, ce aveau un proces repetitiv prin care 3x persoane procesau un fisier Excel timp de 3x zile pe luna, am creat o automatizare care procesează fisierul în doar 10 minute. Acest lucru înseamnă un ROI de 400x plus faptul că cele 3 persoane se pot axa acum pe aspecte mult mai strategice pentru business.” Marian Voicu, Co-Founder & Deputy CEO @ PROCESIO. 

Care credeți ca este elementul “wow” al soluției/produsului vostru? 

 
Marian Voicu: Folosind PROCESIO, companiile pot avea time-to-value mai bun în proiectele lor de automatizare, eficientizare a proceselor de business sau în procesul de transformare digitală folosindu-se de echipele existente, fără a mai fi nevoiți să angajeze echipe dedicate de dezvoltare sau chiar pot implementa cu echipe de business operations pentru a nu mai depinde de echipele de IT care sunt foarte solicitate în orice companie. 

Un alt aspect “wow” este faptul că folosind PROCESIO împreună cu echipele de operațiuni, se face upskilling de la “experți în operațiuni” la “arhitecti de procese” la “experți în automatizare”.

Aveți deja clienți? 


Marian Voicu:
Avem până acum aproximativ 1.000 de utilizatori pe platformă și 16 clienți și parteneri din România, Danemarca, UK și US. 

 

Cât de lung a fost procesul identificării soluției actuale?


Marian Voicu:
Aș putea spune că aproximativ 2 ani.

În primele 6 luni am făcut research, am avut discuții exploratorii și am validat ideea. Ulterior am lucrat la un MVP ce l-am lansat într-un grup restrâns și privat pe 31 martie 2021 la aproximativ 1 an de când am început. Ulterior am testat MVP-ul cu early adopters și ne-am poziționat ca un Integration Platform as a Service (iPaaS) și Process Automation platform, lansând public pe 11 August. După lansarea publică ne-am axat pe a vinde tehnologia și a învăța din feedback-ul primit. 

În momentul actual PROCESIO este la varianta 2.0 – o tehnologie stabilă și puternică ce este bine percepută de companiile și persoanele cu care ne intersectăm.

Cum v-ați adaptat feedback-ului venit din partea pieței?

 
Marian Voicu: Feedback-ul este unul dintre cele mai valoroase lucruri pe care le căutăm și care ne-a ajutat să ajungem unde suntem și ne va ajuta să mergem mai departe. Am luat fiecare părerea și sugestie în parte în considerare de fiecare dată când am plănuit îmbunătățirea produsului sau features noi. Asta ne-a permis să facem schimbări la care noi poate nu ne gândeam sau nu știam dacă erau neapărat necesare.

Cum definiți cultura muncii în cadrul startup-ului?


Marian Voicu: Ne place să creăm o atmosferă primitoare în care lumea să se simtă ca acasă și parte dintr-o familie. Avem un model de lucru remote default și hibrid, cei din echipă putând lucra de acasă sau veni la birou când doresc. Punem mult accent pe coeziunea echipei, cultivăm simțul responsabilității și ne bazăm pe încredere reciprocă pentru a ne atinge țintele.

Care sunt greșelile pe care orice start-up la început de drum ar trebui să le evite?


Marian Voicu:
Cel mai important aspect din punctul meu de vedere este să se conștientizeze că lucrurile vor dura de cel puțin 2x mai mult decât se imaginează inițial, iar lucrurile se schimbă cu o frecvență mult mai mare decât este anticipat – iar acest lucru nu trebuie evitat, ci acceptat.

Dacă ai o comunitate de persoane care te susțin și sunt entuziaști în privința serviciului sau produsului tău încă de la început, totul va fi mult mai ușor apoi, deci aș recomanda să nu se piardă în a avea un produs perfect încă de la început, ci de a face lucrurile împreuna cu oamenii din start. 

Legat de ceea ce un startup dorește să lanseze, fie că este vorba de un produs sau serviciu, recomand să nu se dorească lansarea unui produs/serviciu perfect, ci să se lanseze o variantă inițială suficientă încât să se poată testa cu un grup restrâns de persoane, entuziasmați și să se ia feedback, iar apoi să se itereze.

Un alt aspect este atenția la echilibrul dintre coordonarea internă a echipei și comunicarea cu clienții sau utilizatorii, aceste lucruri trebuie să se întâmple ambele foarte bine, fără a fi una în detrimentul alteia. 

Ce noutate / știre importantă poți anunța despre startup-ul vostru în acest moment?

 
Marian Voicu: Am format de curand un parteneriat strategic cu Modex, un provider de baze de date Blockchain bine cunoscut, cu care vom lucra la automatizări de blockchain prin no-code și low-code, ceea ce ne va permite să adresăm mai multe nevoi de business din diferite industrii. 

Ian Barkin ni s-a alaturat ca și consultant strategic. Ian este expert, autor și influencer în RPA și Intelligent Automation, co-fondator la Symphony Ventures, a fost co-autor al cărții ‘’Intelligent Automation – Welcome to the World of Hyper Automation’’

Am lansat Better Automation, un podcast cu și despre experți la nivel global în Automatizare ce oferă informații relevante pentru companii ce au nevoie să îmbunătățească și să automatizeze procesele interne.

*ROTSA (Romanian Tech Startups Association) a lansat seria de interviuri “Tech Startups to watch in the Romanian Ecosystem”, un proiect editorial în varianta digitală care își propune să facă cunoscute publicului larg poveștile de succes ale startup-urile de tehnologie de pe plan local. Scopul acestor interviuri este de a crește vizibilitatea în piață, a numărul de clienți și identificarea unor posibili investitori care să rezoneze cu profilul business-ului.

Proiectul va cuprinde o serie de articole lunare ce vor fi publicate pe site-ul ROTSA într-o sesiune dedicată și se adresează în special startup-urilor de tehnologie din Romania la început de drum, care au creat deja un prototip sau o primă versiune a produsului lor.

Citește și...

EXPERT SPORT CLUB – ESC, platforma care digitalizează întreaga activitate de management a unui club sportiv

Platforma ESC digitalizează întreaga activitate de management a unui club sportiv, atât pe orizontală cât și verticală. Este extrem de utilă atât pentru cluburile mici cu o singură secție sportivă și 2-3 echipe, cât și pentru cluburile multisport cu 3-4k sportivi.

Sportivii și părinții au în conturile lor toate informațiile necesare de la programul de antrenamente, calendarul competițional și de pregătire, prezențele la antrenamente și evaluări, situația financiară completă (curentă și istoric), plăti online, fișa sportivului până la situația echipamentelor și viza medicală. Ei pot interacționa din conturi pentru confirmări, generând informații pentru platformă în timp real.

Citește mai departe »

Investory – joc de educație financiară pentru copii, care îi învață conceptele financiare în mod intuitiv utilizând explicații adaptate vârstei lor

Investory este prima soluție care combină lecțiile clasice de educație financiară cu tehnologia modernă și cu metoda de învățare prin joc. Până pe la 13 ani, copilul tău este un mic savant. Metoda de învățare prin joacă îl ajută să construiască un plan și să îl urmărească, să experimenteze și să învețe din greșeli și să gândească rațional și critic.

Citește mai departe »