Cruze

Tech Startups to watch in the Romanian Ecosystem*

Cruze, aplicația care te conectează cu colegii chiar și în afara jobului

Cruze este o aplicație de corporate carpooling care conectează angajații care fac naveta la și de la locul de muncă, cu mașina. Cu ajutorul aplicației, colegii care locuiesc în aceeași zonă sau care au rute similare se pot conecta și partaja o călătorie împreună la și de la locul de muncă. 

În interviul de mai jos, fondatorul startup-ului Cruze, Ioana Anutoiu, a răspuns întrebărilor ROTSA.

Echipa Cruze


Cine sunt membrii echipei și care este background-ul vostru? Ați mai lucrat împreună? Cum v-ați întâlnit?


Ioana Anutoiu: Echipa este formată din 2 co-fondatori cu background-uri complementare: Luca, student la the Entrepreneurship Academy și antreprenor și Ioana, urbanist, pasionată de sustenabilitate și spirit creativ. Ne-am întâlnit prin intermediul unei cunoștințe comune, ne-am dat seama că avem viziuni comune și ne-am decis să lucrăm împreună. Ne-am dat seama ulterior că exact lucrurile care ne diferențiază sunt cele care ne fac să mergem înainte împreună. Luca este omul cu resurse și care găsește un mod de a rezolva orice problemă, iar eu sunt persoana creativă care se gândește mereu la cum să inovăm. Uneori de susținem ideile, alteori ni le destrămăm, dar mereu avem în minte ce e mai bine pentru echipă și business.

Pe lângă noi, după câteva luni de muncă împreună și definitivat conceptul, am început încet-încet să cooptăm oameni pe partea de design și dezvoltare. Astăzi avem alături de noi 5 oameni extraordinari și deocamdată 7 este numărul nostru norocos. Potențialul a fost mereu criteriul definitoriu pentru a aduce noi oameni și până acum ne bucurăm din plin de oamenii tineri și cu potențial din cadrul Cruze.

Care este secretul creării echipei potrivite, în cazul vostru?


Ioana Anutoiu: Secretul echipei perfecte este diversitatea. Background-uri diferite, perspective diferite, dar viziune comună și dorință de muncă.

Divider

Cum a început povestea startup-ului?


Ioana Anutoiu: Ideea startup-ului a apărut la o competiție pe tema rezolvării problemelor de trafic din zona Pipera. Destul de ușor am realizat că mult din traficul din zonă este produs de numărul mare de angajați din zonă care vin singuri în mașină la aceleași ore. Așadar, ne-am propus să dezvoltăm o aplicație care să-i grupeze pe aceștia în funcție de traseu și de ora de deplasare.

Care sunt realizările voastre până în acest moment? 


Ioana Anutoiu: Din momentul în care am început să lucrăm împreună am reușit să strângem o echipă tânără și talentată de dezvoltatori, să câștigăm numeroase premii și să ne susținem singuri dezvoltarea aplicației din premiile câștigate. Recent am lansat MVP-ul aplicației și am finalizat un proiect pilot cu The Entrepreneurship Academy din care am beneficiat de foarte multe insight-uri și ne bucurăm de feedback-ul primit.

Ce v-a determinat să începeți propria afacere?

 
Ioana Anutoiu: Fiecare are un motiv personal și unic, dar cred că partea comună este dorința de a face o schimbare în comunitatea din care facem parte. Pentru mine, ideea a fost combinația perfectă între pasiunile mele: mașini, smart cities și sustenabilitate. În același timp, amândoi avem în noi dorința de a inova și a ne auto-depăși constant, iar faptul că ne putem ajuta unul pe altul să facem asta e extraordinar.

Cât de lung a fost procesul identificării soluției actuale? 


Ioana Anutoiu: Nu foarte lung, aproximativ 6-7 luni. Deși pare o soluție simplă, a fost nevoie să reiterăm de multe ori pentru a ajunge la o soluție optimă și facil de utilizat.

Cum ați reușit să identificați grupul țintă?

 
Ioana Anutoiu: A fost o perioadă lungă în care nu am știut exact către ce grup să mergem, dar din discuții cu diverși mentori, research în piață și discuții cu diverse grupuri am ajuns la concluzia că sectorul B2B este mult mai interesat și mai înclinat spre idei și concepte noi, punând de asemenea mult mai mare accent pe partea de sustenabilitate decât B2C.

Prin ce se diferențiază ideea voastră de cele existente deja pe piață?


Ioana Anutoiu: Conceptul de corporate carpooling este unul încă neexplorat la nivelul României, fapt ce ne oferă o oportunitate specială. Față de ideile existente în piața internațională ne diferențiem prin sistemul de matching facil, sistemul de gamificare ce recompensează utilizatorii pentru cursele făcute împreună și calculatorul de emisii de carbon salvate prin utilizarea în comun a unei mașini, element foarte important pentru companiile ce vor să monitorizeze și reducă amprenta de carbon.

Care credeți ca este elementul “wow” al soluției/produsului vostru? 


Ioana Anutoiu: Pe lângă parte unică de gamificare, aș spune că elementul wow este schimbarea paradigmei navetei zilnice. Cu ajutorul aplicației noastre, schimbăm ideea de timp pierdut și stres pe care o induce acum naveta într-o oportunitate de conectare cu colegii de muncă și trecerea mai lină de la work-life la personal-life.

Aveți deja clienți? 

 
Ioana Anutoiu: Am lansat un proiect pilot cu The Entrepreneurship Academy în vară și suntem în discuții înaintate cu mai multe companii pentru lansarea oficială pe piață a aplicației.

 


Cum v-ați adaptat feedback-ului venit din partea pieței?

 
Ioana Anutoiu: Feedback-ul venit din partea angajaților sau reprezentanților companiilor a fost foarte important pentru a ajunge la conceptul prezent. De la dorința de securitate în a merge cu o persoană nouă la modelul de business, am ascultat dorințele clienților (companiilor) și utilizatorilor și le-am integrat în cadrul aplicației.

Cum definiți cultura muncii în cadrul startup-ului?


Ioana Anutoiu: A munci într-un start-up este foarte mult despre asumare. Ideea de flexibilitate specifică startup-ului este una relativă, trebuind o disciplină aparte pentru a nu te lăsa dus de valul libertății timpului liber. Astfel, cultura muncii într-un start-up este despre responsabilitate, încredere între fondatori și dezvoltatori și disciplină în muncă.

Cum vă poziționați în ceea ce privește responsabilitatea socială și protecția mediului?

 
Ioana Anutoiu: Cruze se bazează pe două viziuni co-existente: de reducere a emisiilor de carbon generate de naveta zilnică și de coagulare a comunităților de angajați. Astfel, responsabilitatea socială și protecția mediului sunt elemente definitorii ale conceptului nostru și au o importanță majoră.

Care sunt planurile de viitor în relație cu echipa, produsul etc.?

 
Ioana Anutoiu: Ne dorim să facem din Cruze cea mai utilizată aplicație de corporate carpooling din țară și parte integrantă din pachetele de beneficii pentru majoritatea corporațiilor din România.

Cum v-ați propus să creșteți din punct de vedere economic?

 
Ioana Anutoiu: Creșterea va fi dată de expansiunea la nivel național și mai apoi internațional, diversificarea pachetelor prin introducerea de feature-uri suplimentare și diversificarea tipurilor de clienți.

Care sunt greșelile pe care orice start-up la început de drum ar trebui să le evite?


Ioana Anutoiu:
Prima greșeală este cea de a nu verifica de la început presupunerile legate de dorințele clienților, a doua de a vrea să ai un produs perfect de la început, iar cea de a treia de a crede că dacă nu ai finanțare nu poți înainta cu produsul.


Care este un sfat de care îți mai amintești, care a schimbat parcursul startup-ului?

 
Ioana Anutoiu: Dacă toată lumea ar fi renunțat la prima greșeală sau primul impas, nu ar mai fi existat inovație. Keep going forward and learn from your mistakes, you are not perfect and nobody is expecting you to be.

Toată lumea eșuează. Poți povesti eșecurile care v-au învățat cele mai valoroase lecții?


Ioana Anutoiu: Cel mai mare setback în evoluția noastră a fost dat de cooptarea oamenilor care nu au spirit antreprenorial. Am schimbat 3 echipe de dezvoltatori și am rămas în urmă cu luni de zile de dezvoltare. În final, am ajuns să alegem oameni entuziasmați și dornici de învățare în detrimentul celor cu un CV impresionant și am reușit împreună să ajungem până aici. Lecția învățată este că în primul rând trebuie să cauți oameni cu valori similare, nu oameni cu skill-uri uimitoare.

Ce noutate / știre importantă poți anunța despre startup-ul vostru în acest moment?

 
Ioana Anutoiu: Cruze este pe ultima sută de metri cu dezvoltarea aplicației și începând cu toamna anului 2022 va fi disponibilă companiilor ce doresc să fie inovatoare și sustenabile. De asemenea, vom fi prima aplicație de mobilitate din România ce va oferi rapoarte de sustenabilitate cu privire la amprenta de carbon a angajaților.

*ROTSA (Romanian Tech Startups Association) a lansat seria de interviuri “Tech Startups to watch in the Romanian Ecosystem”, un proiect editorial în varianta digitală care își propune să facă cunoscute publicului larg poveștile de succes ale startup-urile de tehnologie de pe plan local. Scopul acestor interviuri este de a crește vizibilitatea în piață, a numărul de clienți și identificarea unor posibili investitori care să rezoneze cu profilul business-ului.

Proiectul va cuprinde o serie de articole lunare ce vor fi publicate pe site-ul ROTSA într-o sesiune dedicată și se adresează în special startup-urilor de tehnologie din Romania la început de drum, care au creat deja un prototip sau o primă versiune a produsului lor.

Citește și...

EXPERT SPORT CLUB – ESC, platforma care digitalizează întreaga activitate de management a unui club sportiv

Platforma ESC digitalizează întreaga activitate de management a unui club sportiv, atât pe orizontală cât și verticală. Este extrem de utilă atât pentru cluburile mici cu o singură secție sportivă și 2-3 echipe, cât și pentru cluburile multisport cu 3-4k sportivi.

Sportivii și părinții au în conturile lor toate informațiile necesare de la programul de antrenamente, calendarul competițional și de pregătire, prezențele la antrenamente și evaluări, situația financiară completă (curentă și istoric), plăti online, fișa sportivului până la situația echipamentelor și viza medicală. Ei pot interacționa din conturi pentru confirmări, generând informații pentru platformă în timp real.

Citește mai departe »

Investory – joc de educație financiară pentru copii, care îi învață conceptele financiare în mod intuitiv utilizând explicații adaptate vârstei lor

Investory este prima soluție care combină lecțiile clasice de educație financiară cu tehnologia modernă și cu metoda de învățare prin joc. Până pe la 13 ani, copilul tău este un mic savant. Metoda de învățare prin joacă îl ajută să construiască un plan și să îl urmărească, să experimenteze și să învețe din greșeli și să gândească rațional și critic.

Citește mai departe »