BRIGHT SPACES

Tech Startups to watch in the Romanian Ecosystem*

BRIGHT SPACES este un start-up proptech european venture backed ce oferă o soluție digitală completă de prezentare și ofertare a clădirilor de birouri și a spațiilor disponibile din acestea

De la înființarea în 2019, Bright Spaces a lucrat din greu pentru a construi un produs scalabil care va deveni standardul mondial al industriei de prezentare digitală pentru spațiile de birou. Bright Spaces are o înclinație reală pentru creștere, semnând acorduri comerciale cu lideri de piață și parteneriate multiple.

În interviul de mai jos, co-fondatorul și CEO-ul Bright Spaces, Bogdan Nicoară, a răspuns întrebărilor ROTSA.

Co-fondator-ul și CEO-ul Bright Spaces, Bogdan Nicoară

Cine sunt membrii echipei și care este background-ul vostru? Ați mai lucrat împreună? Cum v-ați întâlnit?


Bogdan Nicoară:
Bright Spaces este cofondat de mine cu rol de CEO și Andrei Constantin, având rolul de CTO. Înainte de Bright Spaces am fost parteneri în agenția digitală 4ideas din care am făcut exit către o mare companie de software development în 2019.

Care este secretul creării echipei potrivite, în cazul vostru?


Bogdan Nicoară:
Cred că este esențial să aduci împreună oamenii potriviți, care au aceeași viziune ca tine. Nu mă refer la a-ți aduce colegi care vor susține orice vrei să faci, ci oameni pasionați, specialiști motivați să atingă un scop comun. Menținerea unui climat echilibrat între profesionalism și un mediu plăcut de lucru este, de asemenea, un factor important. Cred că toată lumea dorește să lucreze la proiecte care pot schimba o întreagă industrie dar și să se simtă bine alături de colegi pe tot parcursul călătoriei.

Divider

Cum a început povestea startup-ului?


Bogdan Nicoară:
Povestea Bright Spaces a început în aprilie 2019, când echipa noastră a câștigat primul Real Estate Hackathon organizat în România de Proptech Romania. După doar 3 luni, am câștigat primul loc la Proptech Demo Day. Am ieșit din afacerile de care ne ocupăm până atunci și ne-am dedicat complet acestui nou start-up. 

Având experiența în digital acumulată până atunci, am decis să o aplicăm unui domeniu în care multe procese încă sunt efectuate tradițional. Credem că există o metodă mai eficientă, digitalizată, automatizată în care pot fi prezentate și închiriate spațiile comerciale, așa că punem la dispoziția proprietarilor o soluție personalizată de leasing bazată pe tehnologie de ultimă oră.

Care sunt realizările voastre până în acest moment? 


Bogdan Nicoară:
În noiembrie 2019 am ridicat prima rundă de finanțare, de 185.000 de euro.  Am fost acceptați în acceleratorul Pi Labs din 2020, alături de alte 4 companii din Europa, dintr-un total de peste 600 de aplicări. 

Am semnat cu primii clienți locali și internaționali (dintre care: Skanska, One United Properties, Impact Hub). Echipa noastră a continuat să crească și s-a triplat într-un an și jumătate.

Recent, am ridicat cea de-a doua rundă, de 1,5 milioane de euro de la Axeleo Capital, Pi Labs, Sparking Capital, Growceanu Angel Investment și angel investors din tehnologie și real estate.

Ce v-a determinat să începeți propria afacere?


Bogdan Nicoară:
Mereu mi-a plăcut să găsesc soluții noi, creative la probleme existente. De mic am avut tot felul de inițiative antreprenoriale. Bright Spaces este o provocare pe care mă bucur că am început-o alături de Andrei, pentru că are un potențial global de a schimba modul în care sunt prezentate și închiriate spațiile de birouri. În plus, ideea din spate se aliniază și cu dorința mea și a echipei de a contribui nu numai la inovația din domeniu, ci și la a crea un impact pozitiv pentru mediul înconjurător (o soluție digitală precum a noastră reduce considerabil cantitatea de materiale printate sau amprenta de carbon pe care o lăsăm prin călătorii pentru vizite live). 

Ca un fapt amuzant, un bun prieten și mentor, Ciprian Pașca, mi-a sugerat cu tărie încă din 2017 că ar trebui să punem toată experiența acumulată în tech până atunci, într-un proiect proptech. Însă nouă ne-a luat 2 ani și câștigarea unui concurs ca să ajungem la această concluzie. El a continuat să ne susțină și este alături de noi și astăzi în calitate de Advisor.

Cât de lung a fost procesul identificării soluției actuale?


Bogdan Nicoară:
De la invitația la Hackathon în primăvara lui 2019 și până la lansarea primului client în toamna lui 2020 au trecut aproximativ 18 luni de research & development alături de oameni cu mult know-how în industria de commercial real estate din Europa.

Cum ați reușit să identificați grupul țintă?


Bogdan Nicoară:
Știam deja că în industria de commercial real estate este nevoie de o accelerare a proceselor digitale în munca departamentelor de leasing. Ne-am concentrat eforturile pe a lua mult feedback constructiv din partea clienților, partenerilor și mentorilor noștri pentru a identifica acele caracteristici care ar crea un impact considerabil în închirierea spațiilor și pentru a le integra în produsul nostru.

Prin ce se diferențiază ideea voastră de cele existente deja pe piață?


Bogdan Nicoară:
Soluția noastră este în continuă dezvoltare și încercăm constant să aducem noi feature-uri care ne vor ajuta să depășim competiția. Construim un produs integrat, care permite nu doar vizualizarea unui spațiu în 3D și diferite caracteristici ale clădirilor, ci și o platformă complexă de management al datelor, intuitivă, pentru proprietari și brokeri.

Care credeți ca este elementul “wow” al soluției/produsului vostru? 


Bogdan Nicoară:
Admin Panel-ul pe care îl punem la dispoziția clienților noștri, care permite administrarea lead-urilor, oferă o imagine de ansamblu asupra disponibilității spațiilor clădirii, permite accesul mai multor membri ai echipei de leasing sau marketing, cu roluri diferite, generarea de oferte, de pre-contracte și o comunicare unitară cu brokerii.

V-ați înscris la programe de incubare sau accelerare? Dacă da, la ce programe și cu ce v-au ajutat?


Bogdan Nicoară:
Da, în 2020 am participat la acceleratorul desfășurat de Pi Labs. Am fost una dintre cele 5 companii selectate (din 600 de aplicări) să se alăture acestei cohorte, iar programul ne-a ajutat să ne definim mult mai bine produsul și să ne conectăm cu mentori, specialiști și investitori internaționali.
 

Aveți deja clienți? 


Bogdan Nicoară:
Da, momentan lucrăm cu: Skanska România pentru proiectul lor, Equilibrium; One United Properties, pentru tot portofoliul de clădiri disponibile: One Tower, One Cotroceni Park și One Herăstrău Office; Vox Technology Park; Impact Hub Bucharest pentru spațiul din Floreasca; Moorland Property Solutions Ltd – urmează să anunțăm și alți parteneri locali și internaționali curând cu care deja am semnat și suntem aproape de lansarea proiectelor.

Cum v-ați adaptat feedback-ului venit din partea pieței?


Bogdan Nicoară: Avem frecvent ședințe de feedback și mentorat atât cu clienții noștri, cât și cu specialiști și mentori din piață și încercăm să identificăm nevoile noi cărora le putem răspunde prin produsul nostru și să integrăm ulterior aceste funcționalități.

Cum definiți cultura muncii în cadrul startup-ului?


Bogdan Nicoară:
Din punct de vedere organizațional tindem să fim un startup cu un model ESG funcțional încă de la început. La capitolul Guvernanță dorim să implementăm un sistem flat, în care echipele și persoanele au o autonomie sporită, unde feedback-ul este ascultat și integrat rapid și unde se pune accent pe creșterea personală în contextul creșterii productivității și impactului companiei ca întreg. Din punct de vedere diversitate și incluziune socială, avem deja un echilibru între colege și colegi și suntem foarte aproape să integrăm în echipă și persoane din alte țări și culturi. Referitor la partea de mediu și sustenabilitate, am început să ne creionăm un plan pentru a deveni în cel mai scurt timp posibil carbon-neutral ca și companie, dar și să aducem un avantaj pe CO2 footprint clienților și partenerilor noștri care implementează soluția Bright Spaces.

Care sunt planurile de viitor în relație cu echipa, produsul etc.?


Bogdan Nicoară:
Obiectivul nostru ca și companie în următoarea perioadă este să aducem produsul la un stadiu avansat, care să genereze o valoare crescândă pentru utilizatori. 

Din punct de vedere verticale, ne uităm momentan la piața de office (inclusiv flexible & serviced) și suntem în discuții cu potențiali clienți din zona de Industrial/Logistic, această verticală crescând accelerat în ultima perioadă, datorită impactului Covid asupra retailului tradițional și focusul consumatorului final către e-commerce.

Proiecțiile referitoare la echipă sunt de a dubla numărul colegilor în următorul an.

Cum v-ați propus să creșteți din punct de vedere economic?

 
Bogdan Nicoară: Ca orice alt start-up venture backed, cu runde de finanțare succesive, creșterea proiectată și așteptată de către toți stakeholderii este una accelerată. În următorul an planul este să lucrăm cu cât mai mulți clienți din UK și EU, dar nu excludem proiecte pilot și pe alte continente.

Din punct de vedere al numărului de proiecte care vor folosi platforma Bright Spaces ne așteptăm să ajungem în aceeași perioadă la creșterea de cel puțin 5 ori a stadiului actual.

Care sunt greșelile pe care orice start-up la început de drum ar trebui să le evite?


Bogdan Nicoară: Concentrarea pe prea multe verticale, piețe sau chiar funcționalități ale unui produs pot duce la o neconcordanță între efortul depus și rezultatele comerciale.

De asemenea, bootstraping-ul pentru un timp îndelungat cu speranța că lucrurile se vor îndrepta de la sine, fără să apelezi la fonduri de creștere accelerată (acceleratoare și incubatoare, angel investori, early stage VC funds, crowdfunding, etc.) poate reprezenta un factor extrem de puternic demotivator în echipă și chiar în relația dintre fondatori.

O altă greșeală pe care noi, tinerii antreprenori o facem, este aceea că ne “îndrăgostim” de produsul nostru și, în loc să ascultăm critic feedback-ul din piață și să implementăm (selectiv, strategic) acest feedback pentru îmbunătățirea rapidă a produsului și a valorii pe care acesta o aduce clienților, rămânem ancorați într-o viziune subiectivă, care, în final, atenuează un potențial momentum de creștere accelerată.

Care este un sfat de care îți mai amintești, care a schimbat parcursul startup-ului?


Bogdan Nicoară:
Vorbește despre ce faceți! Tot Ciprian a fost cel care ne-a sfătuit să fim publici, să povestim vorbim despre ce facem, să avem un om de comunicare bun care să ne ajute să aducem Bright Spaces în fața publicului, a potențialilor clienți, investitori, angajați și parteneri.

Toată lumea eșuează. Poți povesti eșecurile care v-au învățat cele mai valoroase lecții? Cum ați făcut față?


Bogdan Nicoară:
Din liceu și până în prezent am fost implicat în peste 20 de proiecte antreprenoriale și, după cum se poate observa, abia la 30 și ceva de ani am reușit să pun toate experiențele la lucru într-o singură direcție, cu rezultate vizibile. Aș spune că, pentru mine, cea mai dură lecție învățată direct a fost aceea a pierderii concentrării prin implicarea în mai multe proiecte în același timp. Am crezut pentru mult timp că pot face mai multe companii funcționale în același timp, deși mulți mentori și prieteni m-au sfătuit să mă concentrez pe un sigur lucru. În final, după mulți ani de greșeli, cred că mi-am învățat această lecție și sper ca rezultatele să fie vizibile. 

O altă lecție importantă pentru mine a fost când am realizat că nu trebuie să forțezi pe nimeni să își asume poziții care nu sunt confortabile în acel moment. Am pierdut câteva parteneriate din această încăpățânare a mea și acum, uitându-mă retroactiv, îmi pare rău că nu am observat dorințele și direcțiile de dezvoltare pe care ceilalți le manifestau. Nu merg înainte cu regrete, știu că toate greutățile ne-au adus aici și mai știu că învățăm mult mai mult din greșeli decât din momentele de succes, care reprezintă doar o dovadă a creșterii și maturizării noastre ca antreprenori și ca oameni.

Ce noutate / știre importantă poți anunța despre startup-ul vostru în acest moment?


Bogdan Nicoară:
Runda de 1.5 milioane de euro pe care am ridicat-o de la Axeleo Capital (Lead Investor), Pi Labs, Sparking Capital, Growceanu și Angel Investors strategici.

*ROTSA (Romanian Tech Startups Association) a lansat seria de interviuri “Tech Startups to watch in the Romanian Ecosystem”, un proiect editorial în varianta digitală care își propune să facă cunoscute publicului larg poveștile de succes ale startup-urile de tehnologie de pe plan local. Scopul acestor interviuri este de a crește vizibilitatea în piață, a numărul de clienți și identificarea unor posibili investitori care să rezoneze cu profilul business-ului.

Proiectul va cuprinde o serie de articole lunare ce vor fi publicate pe site-ul ROTSA într-o sesiune dedicată și se adresează în special startup-urilor de tehnologie din Romania la început de drum, care au creat deja un prototip sau o primă versiune a produsului lor.

Citește și...

EXPERT SPORT CLUB – ESC, platforma care digitalizează întreaga activitate de management a unui club sportiv

Platforma ESC digitalizează întreaga activitate de management a unui club sportiv, atât pe orizontală cât și verticală. Este extrem de utilă atât pentru cluburile mici cu o singură secție sportivă și 2-3 echipe, cât și pentru cluburile multisport cu 3-4k sportivi.

Sportivii și părinții au în conturile lor toate informațiile necesare de la programul de antrenamente, calendarul competițional și de pregătire, prezențele la antrenamente și evaluări, situația financiară completă (curentă și istoric), plăti online, fișa sportivului până la situația echipamentelor și viza medicală. Ei pot interacționa din conturi pentru confirmări, generând informații pentru platformă în timp real.

Citește mai departe »

Investory – joc de educație financiară pentru copii, care îi învață conceptele financiare în mod intuitiv utilizând explicații adaptate vârstei lor

Investory este prima soluție care combină lecțiile clasice de educație financiară cu tehnologia modernă și cu metoda de învățare prin joc. Până pe la 13 ani, copilul tău este un mic savant. Metoda de învățare prin joacă îl ajută să construiască un plan și să îl urmărească, să experimenteze și să învețe din greșeli și să gândească rațional și critic.

Citește mai departe »