
Startup Reaktor – Up to 300,000 Euros for Startup Internationalization
Early-stage technology startups from Southeastern Europe can expand into ten countries and secure between 50,000 and 300,000 euros in the fifth edition of the go-to-market
Avoteca
Tech Startups to watch in the Romanian Ecosystem*Înființat în 2019 la București, Avoteca este un marketplace de servicii de consultanță juridică care pune în contact companiile cu avocați independenți.
Avoteca s-a dezvoltat cu un grant de 30.000 euro prin programul Diaspora Restart, continuând apoi cu fondurile proprii și cele obținute din veniturile platformei.
Avocații înscriși în comunitatea Avoteca au expertize din cele mai variate – de la proprietate intelectuală, până la protecția datelor, strategii legale în afaceri ori chiar restructurări și scheme de ajutor pentru IMM-uri. La acest moment, platforma are înscriși avocați din București și Cluj.
Startup-ul a încheiat parteneriate cu spații de cowork, aducând astfel mai aproape avocații de companii, pentru a îi cunoaște mai ușor și a le veni în ajutor mult mai rapid oricând au nevoie.
În interviul de mai jos, Ana-Maria Drăgănuță Briard, co-fondator Avoteca a răspuns întrebărilor ROTSA.
Ana-Maria Drăgănuță Briard: Suntem o echipă de 3 persoane, eu, Ana-Maria Drăgănuță Briard – avocat, Gautier Briard – software developer și Monica Sibisteanu – marketing specialist.
Gautier și cu mine ne-am mutat în Lisabona și am locuit acolo din 2016 până în 2018. La unul dintre protestele de atunci, organizate de comunitatea diasporei române, ne-am cunoscut cu Monica, cu care ne-am împrietenit foarte repede și ne-am dat seama că avem valori comune.
În primul an de Avoteca am fost doar eu și Gautier, ulterior în 2020 am cooptat-o și pe Monica ca CMO.
Ana-Maria Drăgănuță Briard: Valori comune, stabilirea și respectarea unor direcții de comunicare și împărțirea task-urilor pe domenii de expertiză. În plus, nu intervenim peste deciziile de specialitate, comunicăm deschis între noi, chiar și lucrurile mai puțin confortabile, și discutăm împreună deciziile de viitor.
Ana-Maria Drăgănuță Briard: Eu lucram ca și avocat român de la Lisabona, fiind în același timp în echipa organizatoare a Lean In Portugal. În această comunitate am întâlnite multe avocate din alte țări care puteau cu ușurință să își exercite profesia de la distanță, bucurându-se în același timp de libertate și echilibrul între viața profesională și cea personală. Din păcate, noi în România nu aveam pe atunci nici o infrastructură pusă la punct pentru a putea lucra în acest mod.
S-a nimerit în același timp ca Gautier să aibă probleme cu niște avocați în Lisabona în legătură cu activitatea lui software developer, necunoscând pe nimeni acolo și nici în Portugalia nefiind vreo astfel de platformă unde să poți compara ce arii de expertiză practică avocații, ce recomandări au de la alți clienți, articole scrise de către aceștia, mulți neavând nici măcar un website.
Am unit cele două nevoi, atunci chiar am discutat și cu Monica despre idee, și am început să întrebăm mai multe persoane din jurul nostru pentru a fi siguri că nu e doar o problemă identificată de noi, ci există la un nivel mai întins.
Ana-Maria Drăgănuță Briard: Am reușit să strângem pe platformă inițial 250 de avocați cu un pachet freemium, rămânând din aceștia 11 avocați Premium, care sunt activi constant pe platformă, răspunzând prompt tuturor solicitărilor. În plus, am reușit să creăm în jurul acestora o comunitate strânsă în care avocații membri se ajută între ei, se sfătuiesc ori de câte ori au nevoie și chiar organizează ieșiri de networking. Am încheiat în același timp parteneriate cu spații de cowork, primul dintre acestea fiind cu Commons București, în toate cele trei spații puse la dispoziție pentru companii, freelanceri și startup-uri: Unirii, Romană și Băneasa. Astfel, aducem mai aproape avocații de către companii, pentru a îi cunoaște mai ușor și a le veni în ajutor mult mai rapid oricând au nevoie. Pe dashboard-ul Avoteca sunt multe solicitări la care s-a răspuns, avocații membri fiind mereu activi și pregătiți să preia cazurile și întrebările care vin.
Ana-Maria Drăgănuță Briard: Am dorit în primul rând să creez acea infrastructură prin care avocații care își doresc un drum propriu să îl poate duce mult mai ușor și cu susținerea necesară. Când lucrezi într-o societate de avocatură, îi ai alături pe colegi cu care să te sfătuiești, cu care să discuți. Însă când ești pe cont propriu, ești de multe ori singur. Avoteca a fost construită în special cu acest gând în minte – să creez ambientul necesar pentru ca orice avocat să poată alege pentru el/ea fără teamă, iar dacă alege să meargă pe cont propriu, noi să fim acolo.
Ana-Maria Drăgănuță Briard: Din experiențele personale și dorința de ajuta acel grup țintă în mod specific. Desigur, am condus și interviuri personale cu freelanceri și deținători de afaceri, pe de o parte, și cu avocați, pe de altă parte, pentru a le identifica adevăratele nevoi.
Ana-Maria Drăgănuță Briard: Avoteca este un produs inovator prin aceea că se concentrează foarte mult pe susținerea creșterii avocatului ca și profesionist și nu înlocuirea lui ori transformarea sa într-un produs comercial de duzină (de tip Amazon).
Credem cu tărie că starea internă a avocatului și valorile sale pe care și le dezvoltă prin petrecerea timpului cu persoane de calitate, cu care împărtășește aceleași valori, se transpune în calitatea actului profesional.
Ca în orice altă profesie, meserie, loc de muncă, cu cât persoana în cauză are un echilibru intern statornic, cu cât în viața particulară e mai stabilă și cu cât este mai fericit, cu atât și munca sa, capacitatea de concentrare și găsirea unor soluții optime în activitatea sa sunt mult mai aprige.
Ana-Maria Drăgănuță Briard: Întregul produs! De la viziunea noastră, la modul în care ne uităm spre avocat și la relația lui cu companiile, freelancerii și startup-urile, până la designul prietenos și ușor accesibil al platformei online și la echipa din spatele produsului, considerăm că Avoteca este un element wow în sine.
Ana-Maria Drăgănuță Briard: Avocații înscriși în comunitatea Avoteca au expertize din cele mai variate – de la proprietate intelectuală, până la protecția datelor, strategii legale în afaceri ori chiar restructurări și scheme de ajutor pentru IMM-uri.
La acest moment, avem înscriși avocați din București și Cluj, dar nu limităm înscrierea pe platformă la o arie geografică. Profilele acestora sunt publice și se pot accesa cu ușurință pe avoteca.com/lawyers.
Ana-Maria Drăgănuță Briard: Ajungerea la soluția creării platformei Avoteca nu a durat mult, însă am stat mai mult pe ideea de a discuta direct cu utilizatorii noștri pentru a ști ce anume să le oferim prin platformă și ce caracteristici ar trebui aceasta să aibă pentru a le răspunde adevăratelor nevoi.
Ana-Maria Drăgănuță Briard: Uneori am creat funcționalități noi, alteori am așteptat până am avut mai mult feedback pentru a schimba o anumită direcție. Alteori am chiar și renunțat la unele funcționalități când am văzut că acestea nu răspund nevoilor clienților. Suntem mereu în contact direct cu clienții noștri deoarece credem că doar așa putem crește un produs util pe piață și aduce un real suport.
Ana-Maria Drăgănuță Briard: Eu și Gautier locuim în prezent în București, în timp ce Monica locuiește încă în Portugalia. De aceea, toată colaborarea noastră are loc remote și asincron, folosind diverse aplicații care să ne ajute la comunicare și task-uri, precum Asana ori Basecamp. În plus, colaborăm de ceva timp pentru partea de securitate a platformei cu un Infrastructure Architect, Geoffrey, care locuiește la Londra. Iar de curând, am început colaborarea cu încă o persoană pentru partea de conținut, Irina, care locuiește tot la Londra și care s-a adaptat foarte bine la acest mod de lucru. Cu toții credem cu tărie că lucrul nu e definit de un loc, ci înseamnă angajament, respect și dorință/pasiune pentru munca bine livrată, munca ta pe care o alegi tu singur/ă să o faci.
Ana-Maria Drăgănuță Briard: Am avut chiar parteneriate la un moment dat cu asociații, precum Deprehub, și o strângere de fonduri pentru Movember, deoarece vrem să fim acolo și pentru societate, atât cât putem. Avem în echipă 3 femei, mai mult decât bărbați. Ca membrii ai echipei, cu toții avem partea noastră de implicare în viața de zi cu zi. Unii donează 3% din venit unor asociații, alții se implică în asociații ca voluntari, unii utilizează motorul de căutare ECOSIA care plantează copaci la fiecare căutare, unii sunt activi în campanii de upcycling și își însușesc acest mod de viață. Aceste viziuni se văd și asupra Avoteca și desigur că vor fi implementate la nivel de companie cu cât aceasta va crește.
Ana-Maria Drăgănuță Briard: Echipa o vom crește în funcție de necesități, concentrându-ne acum pe creșterea comunității Avoteca și de a oferi suport cât mai multor companii și freelanceri pe partea juridică.
Ana-Maria Drăgănuță Briard: Creșterea unui startup este diferit de la caz la caz, de aceea eu aș insista pe ce să faci mai mult decât pe ce să nu faci. De aceea, aș încuraja pe cei care își doresc să aibă un startup să pornească la drum, să vorbească cu cât mai multă lume despre idee și produs atât la început, dar mai ales pe parcurs, și să lanseze rapid, chiar dacă produsul nu e perfect (pentru că perfect nu va fi niciodată).
Ana-Maria Drăgănuță Briard:Aș spune mai mult încurajări decât sfat. Atunci când începi un proiect, sunt mulți care îți vor spune ca ideea nu e extraordinară, că nu va merge, că nu e bună, fără prea multe motive relevante. Noi am avut (și) norocul de a întâlni oameni care ne-au încurajat, ne-au motivat să mergem mai departe, spunând să avem încredere în noi. Și cred că acesta este unul din cele mai bune sfaturi pe care aș vrea să-l dau mai departe viitorilor antreprenori – să aibă încredere în ei și să creadă în ei.
Ana-Maria Drăgănuță Briard: Ohoo și încă câte. Dar nu le-aș numi eșecuri, ci învățături. Deoarece sunt eșecuri doar atât timp ce nu câștigi nimic din ele. Însă câștigi foarte multe lucruri la final. Unul din momentele mai grele a fost când nu am reușit să obținem o finanțare pe care ne-o doream foarte mult. Am avut niște momente destul de încărcate atunci, dar sincer am reușit să trecem peste cu ajutorul echipei. Când o parte din noi eram cu moralul foarte jos, era mereu cineva din echipă care ne ridica pe toți. Cred că asta e cea mai frumoasă parte la a avea o echipă.
Ana-Maria Drăgănuță Briard: Chiar acum suntem pe punctul de a lansa două inițiative de suport, una pentru avocați și una pentru companii.
Vom oferi 25 de pachete premium speciale pentru avocați, în care vom include un program de dezvoltare a competențelor de remote work pentru aceștia. Din ce în ce mai mult, profesia de avocat se mută în online și vrem să fim aici pentru a susține avocații în această tranziție.
În ceea ce privește companiile, startup-urile și freelancerii, dorim să venim în întâmpinarea lor și să le asigurăm suport în găsirea specialistului juridic de care au nevoie. De aceea, pentru primele 25 de companii care ne vor contacta în acest sens, ne vom ocupa personal de găsirea avocatului de care au nevoie.
*ROTSA (Romanian Tech Startups Association) a lansat seria de interviuri “Tech Startups to watch in the Romanian Ecosystem”, un proiect editorial în varianta digitală care își propune să facă cunoscute publicului larg poveștile de succes ale startup-urile de tehnologie de pe plan local. Scopul acestor interviuri este de a crește vizibilitatea în piață, a numărul de clienți și identificarea unor posibili investitori care să rezoneze cu profilul business-ului.
Proiectul va cuprinde o serie de articole lunare ce vor fi publicate pe site-ul ROTSA într-o sesiune dedicată și se adresează în special startup-urilor de tehnologie din Romania la început de drum, care au creat deja un prototip sau o primă versiune a produsului lor.
Early-stage technology startups from Southeastern Europe can expand into ten countries and secure between 50,000 and 300,000 euros in the fifth edition of the go-to-market
Kids Finance oferă o soluție completă de educație financiară pentru copii, concentrată pe dezvoltarea de obiceiuri financiare sănătoase, utilizarea unui card de debit smart pentru școlari, totul livrat într-un mod interactiv și folosind gamification, prin intermediul aplicațiilor mobile conectate ale părinților și copiilor.
Cruze este o aplicație de corporate carpooling care conectează angajații care fac naveta la și de la locul de muncă, cu mașina. Cu ajutorul aplicației, colegii care locuiesc în aceeași zonă sau care au rute similare se pot conecta și partaja o călătorie împreună la și de la locul de muncă.
Platforma ESC digitalizează întreaga activitate de management a unui club sportiv, atât pe orizontală cât și verticală. Este extrem de utilă atât pentru cluburile mici cu o singură secție sportivă și 2-3 echipe, cât și pentru cluburile multisport cu 3-4k sportivi.
Sportivii și părinții au în conturile lor toate informațiile necesare de la programul de antrenamente, calendarul competițional și de pregătire, prezențele la antrenamente și evaluări, situația financiară completă (curentă și istoric), plăti online, fișa sportivului până la situația echipamentelor și viza medicală. Ei pot interacționa din conturi pentru confirmări, generând informații pentru platformă în timp real.
Investory este prima soluție care combină lecțiile clasice de educație financiară cu tehnologia modernă și cu metoda de învățare prin joc. Până pe la 13 ani, copilul tău este un mic savant. Metoda de învățare prin joacă îl ajută să construiască un plan și să îl urmărească, să experimenteze și să învețe din greșeli și să gândească rațional și critic.
Aeroponix Robotics este prima companie care dezvoltă cel mai eficient sistem de producere și creștere a plantelor din România. Mai mult de atât, viitorul agriculturii se bazează pe un consum redus de apă și energie, favorizând consumul crescut de aer. Aeroponix Robotics se declară a fi schimbarea în România.
ROTSA este o organizație non-guvernamentală care se implică activ în comunitate prin inițierea de proiecte și programe pentru dezvoltarea, creșterea și susținerea ecosistemului național de start-up-uri de tehnologie.
Romanian Tech Startups Association
E-mail: contact@rotsa.ro
Adresă: Cluj-Napoca, România