Startup Reaktor – Up to 300,000 Euros for Startup Internationalization
Early-stage technology startups from Southeastern Europe can expand into ten countries and secure between 50,000 and 300,000 euros in the fifth edition of the go-to-market
Appointfix
Tech Startups to watch in the Romanian Ecosystem*Înființat în 2015, în Oradea, Appointfix este o aplicație de gestiune programări care face viața mai ușoară profesioniștilor din industriile de frumusețe, fitness și wellness din întreaga lume.
În prezent Appointfix are aproximativ 60.000 utilizatori activi lunar, dintre care aproximativ 8.000 plătesc un abonament lunar sau anual. Marea majoritate a utilizatorilor sunt din SUA.
În 2020 Appointfix a încheiat anul cu o cifră de afaceri de aproximativ 500.000 euro, iar pe anul acesta își doresc să depășească 650.000 euro în venituri.
În interviul de mai jos, Flavius Sărăcuț, co-fondator şi director de produs Appointfix, a răspuns întrebărilor ROTSA.
Appointfix este un produs creat de echipa Mobiversal
Flavius Sărăcuț: Appointfix este un produs creat de Mobiversal, o companie de dezvoltare aplicații mobile fondată in 2011. Compania a fost fondată de către Alin Mercheș, Flavius Sărăcuț și Cristian Streng, primii doi dintre fondatori având împreună în prealabil și alte startup-uri tot in domeniul software și chiar un exit cu unul dintre produse în 2009.
Flavius Sărăcuț: Noi ca și fondatori am încercat să ne completam unul pe celălalt în ce privește aria fiecăruia de expertiză.
Alin avea experiență pe partea de management/business development, eu (Flavius) aveam know how pe zona de marketing, iar Cristian era omul cu expertiză tehnică. Cred că a contat mult în cazul nostru și că eu cu Alin am mai lucrat mult timp împreună înainte și astfel am putut construi pe o bază solidă.
Dacă ar mai fi un lucru foarte important vis-a-vis de formarea echipei, ar fi faptul că am oferit acțiuni în produs oamenilor din echipă, cuantumul lor variind desigur în funcție de momentul intrării în echipa și de know-how-ul cu care venea fiecare membru al echipei.
Flavius Sărăcuț: Cum spuneam, compania noastra Mobiversal a fost fondată în 2011 și pentru început am construit aplicații mobile la comandă pentru clienți dar am avut din start în minte aceasta dorință de a lansa produsele noastre proprii. Acest lucru s-a concretizat în 2015 cu Appointfix, iar ulterior am lansat în 2019 un al doilea produs, numit FieldVibe, fiecare dintre produse având echipa sa dedicată.
Când am lansat Appointfix ne-am gandit la mai multe idei de produs, dar cumva acest tool de management al programarilor pentru micii prestatori de servicii ni s-a părut a fi cel mai potrivit.
Flavius Sărăcuț: În prezent Appointfix are aproximativ 60.000 utilizatori activi lunar, dintre care aproximativ 8.000 plătesc un abonament lunar sau anual. Marea majoritate a utilizatorilor noștri sunt din US. În 2020 am încheiat anul cu o cifră de afaceri de aproximativ 500.000 euro, iar pe anul acesta ne dorim să depășim 650.000 euro în venituri. La capitol realizări cred că trebuie să pomenesc, nu în ultimul rand, și echipa Appointfix care e o echipă bine închegată de oameni talentați și care cred în posibilitatea de a avea succes la nivel global cu un produs dezvoltat 100% în Oradea.
Flavius Sărăcuț: Cred ca e vorba despre spiritul antreprenorial, despre dorința de a începe ceva de la zero și să vezi că îl duci undeva sus de tot.
Flavius Sărăcuț: Inițial am pornit cu ideea unui tool de management a programarilor pentru micii prestatori de servicii în general. Aveam în mare o idee cam cine ar putea-o folosi dar nu am nișat tool-ul, deci aveam foarte mulți utilizatori hairstylisti, dar aveam ca utilizatori și oameni care aveau business-uri de curățenie (home-cleaning) de exemplu. Ulterior din 2020 ne-am hotărât să ne nișăm mai mult pe industria de înfrumusețare și fitness, fiindcă peste 70-80% din useri erau din această zonă. Acest lucru ne ajuta și ca marketing, dar și să putem construi un produs bine targetat pe aceste categorii.
Flavius Sărăcuț: Cred că marele plus care îl avem față de concurență este expertiza pe zona mobile, aplicația noastră mobilă fiind mult mai bună decât ce au concurenții, care au niște aplicații pornite de pe desktop și migrate spre mobile. Noi am pornit invers, de la mobile direct și acesta cred că este încă avantajul nostru. Alt lucru este și că punem un mare accent pe experiența de customer support.
Flavius Sărăcuț: Foarte mulți oameni folosesc produsul nostru pentru mementourile SMS, aplicația fiind capabilă să trimită un SMS care amintește clientului să nu uite de programare. Pare un lucru banal, dar multora chiar le-a schimbat viața prin faptul că nu mai trimit ei mesajele și prin faptul că evită frustrarea asociată cu timp și bani pierduți când cineva nu apare la programare.
Flavius Sărăcuț: Avem în jur de 8.000 clienți ce plătesc un abonament, marea majoritate fiind femei din industriile de înfrumusețare (hair-stiliști, manichiuriste, makeup artists etc), fitness (antrenori fitness, aerobic etc.) și wellness (maseuri etc.).
Flavius Sărăcuț: Procesul nu e încheiat ci e în plină desfășurare.
În 2015 am lansat un MVP pe Android cu funcții foarte puține, care era gratuit și am adunat într-un an cam 10.000 de utilizatori, fără prea mult marketing. Atunci ne-am dat seama că ideea prinde și timp de un an am dezvoltat o varianta mult îmbunătățită a produsului, iar în 2017 am lansat și varianta iOS și planurile pe bani. De atunci până azi, ascultăm continuu ce vor clienții și dezvoltăm produsul în mod continuu.
Flavius Sărăcuț: Suntem constant în contact cu clienții noștri și îi incurajam să ne dea feedback. A fost o perioada grea pentru ei fiindcă a trebuit să închidă business-urile temporar în pandemie, dar lucrurile își revin. De cand a început pandemia derulăm constant campanii promoționale, să le putem oferi soluția la un preț mai accesibil.
Flavius Sărăcuț: Nu cred neapărat într-un „program” de responsabilitate socială. Pentru noi ca antreprenori, responsabilitatea noastră socială sunt angajații noștri (spre 40 în întreaga companie) și clienții noștri (spre 60.000 de utilizatori lunar). Pentru angajați, încercăm să le oferim mult mai mult decat un salariu decent și condiții la locul de munca, am creat acest program prin care ei devin acționari în produs, iar în momentul în care vom avea un exit, se vor bucura de beneficii împreună cu noi. Iar legat de clienții noștri, care sunt în mare măsură oameni care lucrează în mod independent, care încearcă să-și construiască un business de la zero, încercăm prin software-ul nostru să le fim sprijin și să le facem viața mai ușoară, lucru mărturisit de mulți din ei, avand în prezent pe App Store și Google Play spre 10,000 ratinguri sau review-uri, cu o medie de 4.7 din 5.
Flavius Sărăcuț: Anul acesta vom lansa o versiune care va permite și managementul angajaților, adică intrăm și pe zona de mici business-uri unde lucrează 2-5 oameni, exemplu saloane, săli fitness cu mai mulți traineri etc.
Ne-am propus să creștem echipa și în acest an și vrem să dezvoltăm și o versiune pentru computere a aplicației, aceasta permițându-ne să creștem suma încasată de la un client.
Flavius Sărăcuț: Vrem să dezvoltăm în continuare atât echipa cât și produsul, exista încă foarte mult loc de inovare.
Flavius Sărăcuț: Să construiești un MVP mult prea complex fără a avea feedback concret din piață, ar fi cel mai periculos lucru. Deci cred că mare parte a greșelilor e în aceasta zonă a balansului între ce cred eu ca antreprenor că ar merge și ce crede piața/utilizatorii.
Flavius Sărăcuț: Nu am ceva concret în minte ca răspuns, dar ce vreau să spun e ca un startup e o lungă serie de iterații prin care încerci să duci lucrurile mai departe. Nu am avut evenimente majore care să ducă startup-ul în jos sau în sus, a fost mai mult o creștere continua lină.
Flavius Sărăcuț: Are legatura răspunsul cu ce am zis mai sus.
Am o poveste de eșec dar nu din Appointfix ci dintr-un alt startup ce l-am început prin 2009, se chema Shelfster și se vroia o alternativa la Evernote care era atunci la stadiu destul de incipient. Tot în perioada aceea era creștere mare și pe zona social cu Facebook etc, și noi am pornit de la o idee simpla de a salva/ține minte informații utile dar ne-am gandit noi că ar fi fain să avem și o componentă socială. Adică dacă eu salvez o informație legat de ceva anume, să pot vedea oameni cu interese similare. Dintr-o dată ideea a devenit mult mai complexă, iar când am lansat ne-am trezit că oamenii nu o foloseau. Timp de 2-3 ani am avut o echipă completă, am încercat multiple pivotari, dar nu am reușit nicicum să căpătăm tracțiune și practic nu a generat niciun revenue.
A fost o lecție care ne-a costat cam 130.000 euro, dar am învățat că trebuie să începem cu un MVP mai ieftin și să creștem treptat.
*ROTSA (Romanian Tech Startups Association) a lansat seria de interviuri “Tech Startups to watch in the Romanian Ecosystem”, un proiect editorial în varianta digitală care își propune să facă cunoscute publicului larg poveștile de succes ale startup-urile de tehnologie de pe plan local. Scopul acestor interviuri este de a crește vizibilitatea în piață, a numărul de clienți și identificarea unor posibili investitori care să rezoneze cu profilul business-ului.
Proiectul va cuprinde o serie de articole lunare ce vor fi publicate pe site-ul ROTSA într-o sesiune dedicată și se adresează în special startup-urilor de tehnologie din Romania la început de drum, care au creat deja un prototip sau o primă versiune a produsului lor.
Early-stage technology startups from Southeastern Europe can expand into ten countries and secure between 50,000 and 300,000 euros in the fifth edition of the go-to-market
Kids Finance oferă o soluție completă de educație financiară pentru copii, concentrată pe dezvoltarea de obiceiuri financiare sănătoase, utilizarea unui card de debit smart pentru școlari, totul livrat într-un mod interactiv și folosind gamification, prin intermediul aplicațiilor mobile conectate ale părinților și copiilor.
Cruze este o aplicație de corporate carpooling care conectează angajații care fac naveta la și de la locul de muncă, cu mașina. Cu ajutorul aplicației, colegii care locuiesc în aceeași zonă sau care au rute similare se pot conecta și partaja o călătorie împreună la și de la locul de muncă.
Platforma ESC digitalizează întreaga activitate de management a unui club sportiv, atât pe orizontală cât și verticală. Este extrem de utilă atât pentru cluburile mici cu o singură secție sportivă și 2-3 echipe, cât și pentru cluburile multisport cu 3-4k sportivi.
Sportivii și părinții au în conturile lor toate informațiile necesare de la programul de antrenamente, calendarul competițional și de pregătire, prezențele la antrenamente și evaluări, situația financiară completă (curentă și istoric), plăti online, fișa sportivului până la situația echipamentelor și viza medicală. Ei pot interacționa din conturi pentru confirmări, generând informații pentru platformă în timp real.
Investory este prima soluție care combină lecțiile clasice de educație financiară cu tehnologia modernă și cu metoda de învățare prin joc. Până pe la 13 ani, copilul tău este un mic savant. Metoda de învățare prin joacă îl ajută să construiască un plan și să îl urmărească, să experimenteze și să învețe din greșeli și să gândească rațional și critic.
Aeroponix Robotics este prima companie care dezvoltă cel mai eficient sistem de producere și creștere a plantelor din România. Mai mult de atât, viitorul agriculturii se bazează pe un consum redus de apă și energie, favorizând consumul crescut de aer. Aeroponix Robotics se declară a fi schimbarea în România.
ROTSA este o organizație non-guvernamentală care se implică activ în comunitate prin inițierea de proiecte și programe pentru dezvoltarea, creșterea și susținerea ecosistemului național de start-up-uri de tehnologie.
Romanian Tech Startups Association
E-mail: contact@rotsa.ro
Adresă: Cluj-Napoca, România